Keymetrics

MEDS – ett Uber för medicin

MEDS som vill skaka om en marknad värd drygt 40 miljarder kronor.

Receptbelagda läkemedel är idealiska för e-handel, tack vare svenska innovationer som e-recept och mobilt BankID. Ändå utgör apotekens e-handel bara 7 procent av deras totala omsättning. Nu utmanas en bransch som halkat efter i digitaliseringen av MEDS – ett apotek i mobilen som levererar direkt till kunden varje timme.

– Det är helt sjukt att vi fortfarande går till apoteket för att hämta ut medicin. Om det är en sak som borde levereras direkt till dörren är det ditt recept, säger Björn Thorngren, vd och grundare av MEDS.

Sedan omregleringen 2009 har antalet fysiska apotek i Sverige vuxit till 1 400 – samtidigt är öppettiderna och tillgängligheten till medicin fortfarande bland de sämsta i Europa. I takt med att hela vårdkedjan digitaliseras och läkarbesök genom appar blir allt vanligare, riktas allas blickar mot mobilen.

– Vi utgår helt från mobilen och bygger apoteket 2.0 med användaren i centrum. Vi har inga föråldrade IT-system som måste göras om, utan kan snabbt lansera nya tjänster och samarbeten som sluter den digitala vårdkedjan, säger Björn Thorngren.

I teamet bakom MEDS ingår personer med gedigen erfarenhet från apoteksbranschen och av att bygga upp stora apotekskedjors e-handel. Bland investerarna återfinns namn som Richard Båge, som är huvudinvesterare och styrelseordförande i MEDS, grundare av Insplanet och Mediaplanet samt första investerare i Kaching, Avtal24 och Storytel, och Michael Storåkers, grundare av reklambyrån Storåkers McCann och styrelseordförande i bland annat modemärket Rodebjer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips om podcast som vill belysa HR-frågornas roll för tillväxten