Keymetrics

Influencers med falsk trafik är en lönsam affär

2017 spenderades ungefär 1 miljard dollar på Instagram Influencers.

Instagram är naturligtvis inte den enda kanalen. Många samarbetar aktivt med varumärken på tre eller till och med fyra plattformar som exempelvis YouTube, Facebook, Twitter och Snapchat med flera.

Den totala summan som betalas till influencers i alla kanaler lär vara flera miljarder dollar.

Hur hittar du falska följare och köpta likes?

Att vara en influencer kan vara en lukrativ affärsmöjlighet och det är många som kapitaliserar på detta. Tyvärr har detta lett till en ökning av många ”falska” influencers, som använder fula metoder för att visa siffror att de har många följare – som de har införskaffat på tvivelaktiga sätt.

Visningar, klick likes och engagemang kan alla köpas billigt idag. När det finns så mycket pengar att tjäna är frestelsen för stor för att inte gå på den långa rätta vägen att skapa sig en fanbase, man lägger lite pengar på att köpa följare istället.

När nya influencers dyker upp dagligen är det viktigt att kunna känna igen vilka som är riktiga och vilka som är falska.

Differentieringen mellan verkliga och falska influenser ligger i kanalens demografi och effekt i tidigare samarbeten.

När du skall ta reda på om en influencer har falska följare, kolla deras demografi. Här har du det som du bör granska…

– Andelen synpunkter på kommentarer
– Vilka är det som gillar och delar
– De geografiska områdena på följarna
– Utvecklingskurvan för följare och likes

Se upp med influencers som har låga engagemangstal men många följare. Genom att investera några hundra dollar kan en influencer köpa tusentals följare som gillar, delar och kommenterar.

Så många som 48 miljoner Twitter konton är falska. Dessa är kända som ”bots” men dessa bedrägliga konton efterliknar ett mänskligt beteende på många olika plattformar, vilket ökar engagemanget som verkar äkta.

”Det är viktigt att du granskar utvecklingstalen för de influensers som du samarbetar med, finns det konstiga ”spikar” kan dessa vara köpta följare och betalda inlägg”

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Företagen som använder ”smart data” i sin marknadsföring