Keymetrics

Hallå Youtube jag är ingen tjej

Idag har jag, som vanligt, suttit i soffan och tittat på mina Youtubeklipp. Du vet sådant som inte är viktigt men ändå lite underhållande. Det som TV tidigare var för mig. Men jag får se reklam för tjejer mellan klippen. Hallå Youtube, jag är ingen tjej.

Första reklamklippet jag fick se ville få mig att köpa en ny typ av binda. Det andra klippet visade upp en ny Yoghurt som tydligen är bra för tjejer och den tredje var ett klipp för tjejkläder.

Min huvudregel i livet är att ingen orkar tänka, och i det här fallet inte ens Google. Alla skjuter på problemet och låter någon annan betala för inkompetensen. Google internfakturar Youtube, Youtube tar betalt av mediebyråen som tar betalt av annonsören som i sin tur lägger på kostnaden på produkten. I slutändan är det du och jag som får betala för hela kalaset.

Hur är det ens möjligt att Youtube inte har koll på att jag är en kille. Det är ju absurt att de inte vet det. Jag använder alla Googles tjänster och jag är i alla lägen en kille. Men när det kommer till reklamen på Youtube så är jag tydligen en tjej.

Kanske dessa felriktade annonser är baserat på en ny algoritm som Google kokat ihop efter skandalen med Cambridge Analytica och Facebook. De vill ’visa’ att de inte har så mycket koll som man tror att de har. Ett sätt är att visa tjejreklam till killar och killreklam till tjejer.

Oavsett så är det ju ändå i slutändan annonsörer som spenderar pengar på annonser som aldrig når sin  tilltänkta målgrupp. Jag kollar ju liksom inte klart på reklamklipp som riktar sig till tjejer. Det är dåliga tider för annonsörer som måste lägga pengar i ett media som bara strular till det hela tiden. Man måste sympatisera med företag som P&G som nära bojkottar den här branschen.

Så, Google om ni nu ändå ska kastar bort 10 sekunder av mitt liv med reklam så kan ni väl ändå se till att jag får killreklam när jag nu ändå är … tittar efter … är en kille.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Apple lyckas lura alla med sin prissättningsmagi”