Google vill hjälp av butikerna i att förvandla sök till köp

Det har länge varit känt att vi konsumenter använder Google för att söka efter produkter. Därför introducerar nu jätteföretaget Shopping Actions för att förvandla våra sökningar till faktiska köp. Det berättade Daniel Alegre, chef för detaljhandel, under tisdagens konferens Shoptalk i Las Vegas.

Shopping Actions tillåter dig som konsument att köpa produkter via antingen Google Assistant eller sponsrade annonser som dyker upp i samband med din sökning. Du kan dessutom spara dina betalningsuppgifter via Google Express och Google Assistant för att förenkla processen. För butiker som vill påbörja ett samarbete med Google så är det bra att veta att det är gratis att göra så. Det enda som begärs är att vinsten av produkten som säljs fördelas med dem.

Än så länge har butikerna Target, Walmart, Home Depot, Costco, Ultra Beauty och 1-800 Flowers beslutat att samarbeta med Google. Ultra Beauty har redan ökat 35% i värde sedan samarbetet börjades och Target har sett en om 20% ökning av varukorgens storlek.

Det ska tilläggas att Shopping Action inte är samma slags tjänst som att endast ha sponsrade annonser på Google. I samband med att ha ett samarbete får butikerna en mer centrerad och synlig annonsplats som förhoppningsvis ska väcka ännu mer intresse hos konsumenterna.

Under de senaste tre åren har Google haft åtta miljarder sökningar som har lett till klick hos butiker. Det visar sig att 81% av personer mellan åldrarna 18 – 34 använder sig av Google för att handla och sökningen ”var kan jag köpa …” har dessutom stigit 85% på mobiltelefoner

“This really serves as Google’s commitment to making you successful,” berättar Alegre. “Google is in the business of making retailers successful.”