Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Google lanserar reklam i form av småspel

Sätten att nå ut med reklambudskap förnyas ständigt. I sin senaste satsning gör Google det möjligt att göra reklam i form av små spel. Reklamspelen kan läggas in i övriga spel, och ge bonusar såsom extraliv i utbyte mot att du spelar en stund.

I nästan alla mobilspel idag finns möjlighet att få belöningar i form av extraliv, krediter eller prylar i utbyte mot att du tittar på en kort reklamfilm. Dessa reklamfilmer är allt som oftast för andra spel som du kanske gillar, och förhoppningen är att du ska ladda ner även det spelet till din mobil. Denna typ av reklam kallas ”rewarded ads”, med andra ord reklam som belönar tittaren.

Nu gör Google det möjligt att istället lägga in din spelreklam som ett prova-på spel. Tanken är att om du börjar testa det nya spelet så är sannolikheten större att du kommer ladda ner det. Funktionen finns redan tillgänglig i Googles annonsplattform för mobilen kallat AdMob, och där använder redan 45 % av de 1.000 största spelannonsörerna dessa belöningsannonser.

En annan funktion som läggs till är att låta användaren välja vilken annons de vill se. Istället för att Google, baserat på programmatisk budgivning, levererar en annons får nu användaren möjlighet att välja det som verkar mest intressant. Även om många användare tycker att dessa annonser är störande, så ger de i alla fall någon form av belöning. Och om man har chansen att välja vilken reklam man vill se så ökar sannolikt chansen för att man är uppmärksam på vad som visas.

De tv nya funktionerna verkar med andra ord lovande, i alla fall för annonsörer och för Google. De kommer nämligen att få mer data om vad som intresserar vilka spelare, och på så sätt kunna leverera ännu mer riktade annonser. För spelare som egentligen bara vill komma vidare i spelet kan det dock bli frustrerande att man nu måste spela igenom ett annat spel för att kunna komma tillbaka till det spel man egentligen ville roa sig med. Hur det kommer tas emot återstår dock att se. Förhoppningsvis är även reklamspelen tidsbegränsade på samma sätt som reklamfilmerna, och om användaren inte vill spela aktivt så går det att låta bli.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>