Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook lanserar smarta annonslösningar för e-handel och butiker

Store Sales Optimization, Tabs for Canvas och Dynamic Ads – annonser som är utformade för att hjälpa sälja mer online och i butiker.

Facebook har lanserat tre nya tjänster både för online och offline anpassat till detaljhandeln. De är produktutvecklingar eller en förlängning av befintliga lösningar. De nya tjänsterna är Store Sales Optimization, Tabs for Canvas och Dynamic Ads.

Alla använder sig idag av Facebook och deras intresse och beteendeuppgifter i varierande grad för personalisering av sina budskap.

Store Sales Optimization använder maskininlärning ”för att hjälpa till att visa annonser för personer som sannolikt kommer att göra ett köp i din butik, även om de inte redan är en befintlig kund.” Facebook säger att Michael Kors använde detta i samband med en Instagram-videokampanj och att det genererade en ökning på 11 procent butiksförsäljningen, vilket är ett stort lyft om det är nya kunder.

Facebook presenterade sina nya funktioner för annonsörer på Facebook och Instagram.

Facebook lägger också till personalisering till deras annonser. Den nya funktionen heter ”Tabs for Canvas” när användarna klickar på produktcentrerade annonser i nyhetsflödet kommer de att tas till en fullskärms mobilannonsupplevelse med en ”personlig katalog anpassad efter deras intressen”

Tabs for Canvas anpassas till användarna med samma produktrekommendationsmotor som driver deras dynamiska annonser idag. Detta gör att man kan visa kunderna det som är mest relevanta för dem, både i nyhetsflödet och i fullskärmsupplevelsen, baserat på deras förändrade intressen och shoppingbeteende.

Med Tabs for Canvas, säger Facebook att företaget Sephora fick ett lyft på 32 procent.

Den tredje nyheten Dynamic Ads är ett försök att nå kunder tidigare i köpcykeln. Det gör det möjligt att dynamiskt visa sina produkter i en viss kategori som en shoppare har visat intresse för, men de inte har bestämt sig för en viss produkt eller artikel ännu. Facebook säger att de har fått imponerande resultat från en beta-kund, TechStyle Fashion Group.

Alla tre av dessa nya funktioner är avsedda att hjälpa (mest de traditionella) att komma igen att använda Facebook för att sälja mer. Det är spännande att Facebook lanserar dessa nyheter samtidigt som Google har sagt att de skall hjälpa butiker och e-handlare att sälja mer med hjälp av deras mobil- och röstsökning som skall konkurrera med Amazon.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>