Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Därför floppade Apple iPhone X

När Apple presenterade iPhone X förra året var det tydligt att de ville presentera världens framtida smartphone till alla inbitna Apple fans – den nya telefonen var dessutom väldigt dyr på köpet av allt.

Apple fans hyllade och omfamnade nya iPhone X och dess nya funktioner. Men övriga mobilanvändare var inte lika övertygade, de valde att behålla sin 7:a eller köpa en vanlig 8:a. Faktum är att många användare inte tycker att telefonen är så revolutionerande. Många tycker faktiskt att telefonen bara är en dyr gimmick.

iPhone X har trådlös laddning, ansiktsigenkänning, en snabbare processor och glaset på baksidan från gamla goda tider är tillbaka. Men i övrigt är det ungefär samma telefon som den du redan har idag, din ”vanliga” iPhone kostar dessutom bara hälften så mycket.

Nyligen publicerad forskning från analytiker Michael Olson – som jobbar hos investmentbanken Piper Jaffray – visar varför kunderna undviker nya iPhone X.

De frågade 1500 iPhone ägare om telefonen. Undersökningen visar att 44 procent att är nöjda med deras nuvarande telefoner och är inte särskilt övertygade av den dyra handenheten. 31 procent av de svarande att telefonen är för dyr för att motivera en uppgradering – med sitt pris över 10 000 kronor.

En minoritet av deltagarna i studien (8 procent) sa att de hellre skulle ha en ny telefon med en större skärm. Medan iPhone 8 Plus har en mindre bildskärm (5,5 tum i jämförelse med 5,8 tum) är hela telefonen faktiskt större än X, vilket fortfarande är det en anledning varför människor undviker iPhone X. Det ryktas om att Apple arbetar med en större version för att göra användarna nöjda.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>