Keymetrics

BBC erkänner att det är tufft med Netflix som konkurrent

Det kommer att bli tufft i framtiden för BBC (British Broadcast Corporation), allt fler tv-tittare söker sig till amerikanska stremingföretag såsom Netflix och Amazon. Den brittiska motsvarigheten till SVT har nyligen släppt en rapport om hur de ska arbeta under året för att behålla tittare.

Sir David Clementi, styrelseordförande för BBC berättar: ”The media industry has continued to change at a remarkable pace. Global media giants are being bought and sold in a race for scale”.

Företag som Netflix och Amazon har höjt ribban med kvalitet och utbud där stora summor pengar spenderas för att alltid ligga steget före. BBC har under de senaste åren behövt skära ner i kostnader vilket innebär att de inte kan erbjuda samma slags innehåll som de andra gör. De har främst märkt en skillnad i drama och komedi där de brittiska programmen har tappat rejält.

I rapporten skriver BBC att de behöver satsa och utveckla sina onlinetjänster för att bättre tillfredsställa sina tittare och skapa en mer personlig service. De skriver också att bra innehåll kommer vara det viktigaste att fokusera på om de ska ha en chans att fortsätta konkurrera.

BBC har varit ansvariga för några av de bästa programmen någonsin såsom Planet Earth, The Blue Planet, Doctor Who, The Office och Top Gear. Tappar de tittare i sitt allmänna utbud finns det en risk att det inte görs fler av dessa klassiska program, vilket vore oerhört tråkigt. Vi får hoppas att de hittar sitt fotfäste och reser sig igen.

Kanske blir deras nya onlinetjänst Britflix en vändpunkt.

Här kan du läsa mer om BBC och deras satsningar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
3 digitala specialister tycker till om framtiden – de 5 viktigaste spaningarna för 2016