Keymetrics

Adobe lanserar ny AI-funktion för nästa generations sökannonsering

Adobe lanserar Advertising Cloud Search, branschens första sökannonsering som använder sig av AI och maskininlärning.

Tillsammans med ett nytt användargränssnitt i Adobe Advertising Cloud ska den nya funktionen underlätta för annonsörer. Sökannonsering är ett komplext fenomen som ofta kräver gedigen planering och handpåläggning. För människor är det praktiskt taget omöjligt att ta beslut baserat på mängder av datapunkter och sökord för att optimera riktade kampanjer till olika målgrupper, enheter, geografiska områden och liknande.

För att komma tillrätta med utmaningen lanserar Adobe nu nya funktioner i sitt Advertising Cloud. Dessa bygger på AI- och maskininlärningstekniken Adobe Sensei.

Annonsörer får komplett insyn

Tillsammans med Adobes övriga lösningar, som Adobe Analytics, Adobe Audience Manager och Adobe Campaign, kan annonsörer nu få hjälp med prioritering av bud, simulationer och prognoser av kampanjer. Samtidigt underlättas processen för riktad sökannonsering, vilket både kan spara tid för annonsörer och öka deras avkastning.

Adobe Sensei analyserar löpande pågående kampanjer och justerar flera gånger om dagen sökordsutbudet. Annonsörer får dessutom komplett insyn i prognosmodeller och deras lönsamhet.

– Nästa generations sökannonsering drivs av bättre data, större processorkraft och transparens. Tack vare ännu fler automatiserade processer kan den nya tekniken i Advertising Cloud stödja och utveckla sälj- och marknadsavdelningarnas arbete, säger Håkan Cédell, chef i Norden för Adobe Advertising Cloud.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sveriges Annonsörer deltar i projekt om att skapa ny global mätstandard