Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

8 heta tips hur du bekämpar annonsbedrägerier

Alla medier pratar om att det är viktigt med transparens idag och att man har granskade och validerade siffror för all digital trafik och för digitala annonser. Samtidigt utsätts vi dagligen för falska siffror för alla digitala annonsköp.

Vi har uppblåst räckvidd, annonsbedrägerier, otrygga annonsplatser där ditt varumärke exponeras, annonser där bara 6 av 10 av det som man har köpt faktisk syns – listan över digitala bedrägerier är lång.

Därför bjuder jag på 8 heta tips hur du kan skapa en bättre digital värld.

1. Arbeta bara med trovärdiga partners som är transparenta

Varje dag kommer någon ny aktör och visar upp ett nytt verktyg eller en ny tjänst som utlovar bättre resultat. Många gånger erbjuder de nya tekniker och sätt att nå din publik, men de visar sällan vilken effekt det ger med faktiska bevis på hur bra deras nya verktyg/tjänst verkligen fungerar. Annonsörer bör fokusera på plattformar som har dokumenterat resultat för att ge resultat med validerade studier som visar vilket resultat man får, som dessutom är transparenta och har objektiva rapporter från en tredjepart.

2. Tredjepartsgranska alla dina digitala annonsinvesteringar

Låt inte den som du köper av själv leverera rapporter för räckvidd, viewability och att dina annonser syns i osäkra miljöer samt alla andra viktiga nyckeltal. Du måste ha en utomstående 3:e part som granskar alla dina medieköp. Använd betrodda tredje parter för att granska alla siffror så att du alltid får korrekta validerade siffror. När kostnaden per tusen (CPM) är för bra för att vara sann, är den troligtvis inte det. Du måste granska hur stort annonslager har finns det på riktigt på de sajter som du har köpt annonser på för att kunna säkerställa att siffrorna för leveransen av dina annonsköp verkligen stämmer. När data har granskats via en tredje part kan du se den verkliga kostnaden och säkerställa att dina annonser inte har exponerats på ställen som du absolut inte vill synas på.

3. Granska all din data manuellt för att säkerställa kvalitén

Manuell övervakning av alla dina annonser och data är otroligt viktigt för att se att de inte har exponerats på hatsajter eller andra olämpliga platser samt för att granska att du inte har utsatts för annonsbedrägerier. Specificera kampanjaktik i förväg – som din målgrupp, budget och vilken statistik som du vill övervaka i förväg. Kräv att få återrapportering av alla siffror så att du har kontroll över precis allt – då kan du uppnå dina affärsmål snabbare och säkerställ att din budget verkligen har placerats där du ville.

4. Betala för det du vill att dina annonser skall göra, inte för trafik

Så länge man bara köper trafik är man i grunden utsatt för alla typer av annonsbedrägerier som finns spå marknaden då man vill blåsa upp CPM-talen (man betalar för tusen visningar) så att de som säljer visningar kan få mer ännu betalt. Genom att bara betala för konvertering, besök eller det som är målet för din annonsering spelar det ingen roll om de som säljer blåser upp sina siffror för räckvidd och annonsvisningar, då uppblåsta siffrorna inte kommer att bidra till dina affärsmål. Genom att hela tiden fokusera på dina affärsmål istället för visningar minskar du alla annonsbedrägerier då ingen tjänar på det, varken du som köpare eller den som säljer falska visningar – robotar och annonser som inte syns kommer inte bidra till dina affärsmål.

5. Kräv 100 procent transparens från alla dina partners

Lita inte på någon som säger att de är ledande inom ”ad tech” och säger att de bara levererar en hög kvalitet. Kräv transparens av allt i hela värdekedjan av dina annonsköp. Be dem förklara hur tekniken fungerar och visa alla led i det programmatiska köpen fungera och vart dina pengar tar vägen. Annonsbedrägerier är inte svårt att undvika om du är en bra kravställare och arbetar med rätt partner.

6. Granska alla IP-adresser för din inkommande trafik

Annonsörer måste ständigt övervaka sin inkommande trafik och ställa in regler baserade på IP-adresser för att se till du inte betalar för trafik från dina konkurrenter eller bots som klickar på dina annonser. Använd verktyg för att ställa in regler för volym och frekvens som flaggar IP-adresser. Får du över tre klick på en dag från en IP kan detta betraktas som bedrägeri (ingen vettig person klickar tre gånger på en bannerannons), har du ett bra verktyg lägger den automatiskt till IP-adressen i en blocklista i AdWords.

7. Se till att ha en cross-device-strategi för att hitta bots

Att ha en strategi som omfattar många olika flera enheter är avgörande för hitta och bekämpa annonsbedrägerier. Det beror på att bots – en av de mest kritiska typerna av bedrägerier – låtsas att de är på en enhet, men de är sällan över flera enheter som bärbara datorer, surfplattor, mobiltelefon, sociala medier och så vidare samtidigt. Med tanke på att genomsnittskonsumenten äger tre eller flera enheter och dessutom har flera webbläsare och är inne i sociala medier hjälper en cross-device-strategi dig att identifiera vilka som är dina riktiga kunder och vilka som är bots. Det är egentligen enkelt då du ganska snabbt ser när något skjuter iväg i någon enskild enhet, om du följer trafiken i realtid kan du blockera bots.

8. Mänsklig analys av data är otroligt viktigt

Enbart teknik kan bara hitta vänster för annonsbedrägerier som bygger på tidigare erfarenheter som man har programmerat. Men de som arbetar med annonsbedrägerier är snabbare på att utveckla nya metoder och utvecklar hela tiden nya sofistikerade metoder som är svåra att upptäcka. Men ett vant öga som hela tiden granskar all data ser snabbt avvikelser och kan peka ut bedrägliga data som inte stämmer. Även med de bästa verktygen måste kombinerats med en vass analytiker för att säkerställa att allt stämmer, tyvärr kommer inte artificiell intelligens och algoritmer att lösa allt.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>