Vi tar upp mobilen 28 gånger per dag avslöjar Orvesto Konsument

75 % av alla människor i åldrarna 16-80 år använder internet i mobilen en genomsnittlig dag. Jämfört med motsvarande mätning 2016 låg siffran på 71 %. I genomsnitt tar vi upp mobiltelefonen 28 gånger varje dag. Det och mer får vi veta i Orvesto Konsument 2017:3.

Här följer en sammanställning av Orvesto Konsument 2017:3 från Kantar Sifo:

Facebook är fortfarande störst bland Sociala medier. Men tillväxten har stannat av. 4 740 000 personer eller 61,7 % är aktiva på Facebook minst en gång i veckan. Instagram och Snapchat visar på kraftig tillväxt, och konkurrensen mellan de sociala plattformarna hårdnar.

42,1 % av alla i åldrarna 16-80 år läser dagspress en genomsnittlig dag. En mindre minskning jämfört med motsvarande mätning 2016 då den dagliga läsningen låg på 43,2 %. Läsningen av tidskrifter är däremot oförändrad. 21 % läser tidskrifter dagligen, samma siffra som 2016.

486 000 eller 6,3 % av alla i åldrarna 16-80 år tittar på E-sport minst en gång per månad.

2 763 000 eller 35,9 % lyssnar på podcasts minst en gång per månad. Det lanseras nya podcasts på löpande band som attraherar och marknaden kommer fortsätta att växa.

Linjär-TV tittandet fortsätter tappa tittare till fördel för play-tittandet. Men tiden vi lägger på linjär-TV är oförändrat sedan 2016.
SVTs kanaler: 53,1 min/dag (52,9 min/dag i 2016:3) Övriga kanaler: 54,5 min/dag (55,9 min/dag 2016:3)

314 000 eller 4,1 % av den vuxna befolkningen använder datingappen Tinder varje månad. I målgruppen 16-29 år och singel, är motsvarande siffra 32 %.

Användandet av Spotify fortsätter öka. 46 % av den vuxna befolkningen använder Spotify varje vecka.

25 % har Ad-Blocker installerat på sin dator, surfplatta eller mobiltelefon. Tillväxten har stannat av sig och ligger kvar på samma nivå som föregående ORVESTO-mätning.

1 708 000 personer eller 22,2 % uppger att de har en Apple Tv i hemmet och 1 685 000 eller 21,9 % har en Chromecast.

41,5 % av alla i åldrarna 16-80 år använder sin mobil samtidigt som man ser på Tv.

Här kan du läsa samma sak och se grafer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
En stor del av internetanvändarna oroar sig över integriteten