Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vero utmanar Instagram – Antalet nya användare skapar problem

Artister flyttar in i det nya sociala mediet Vero som utmanar Instagram

Appen och det sociala nätverket Vero är det nya Instagram för kändisar. Men den stora antalet användare som har anslutit sig har lett till att appen har slutat fungera. Många människor upptäcker att de inte kan registrera sig på grund av tekniska problem.

Vero lanserades för år sedan som ett alternativ till appar som Facebook och Instagram. Men ett antal inflytelserika Instagram-användare säger att de skall börja använda Vero istället.

Planen är att så småningom börja debitera abonnemangsavgifter, man säger öppet att den första miljonen får ansluta sig gratis efter det kommer man att lansera en prenumerationsmodell.

Kollar man hashtagg #Vero på Twitter ser man att det är många som ansluter sig just nu samtidigt som de kämpar med att hantera det snabbt växande intresset.

Från Vero på Twitter

”We continue to make progress towards solving the issues we’ve been having. We want to thank all who have sent us messages of encouragement. Thank you again for your patience.”

Andra inlägg säger att det har varit problem med att anmäla sig, man har problem med sina inlägg, till och med med att komma in på webbplatsen över huvud taget. ”Tack för ditt tålamod medan vi fortsätter att arbeta för att lösa det aktuella serviceavbrottet”, läser man medan en annan tackar användarna för deras ”support och förståelse” .

Flera har uppmärksammat Veros användarvillkor, som tycks vara av särskilt intresse för artisterna och andra annonsörer som flyttar dit för att använda appen. Avtalet säger till exempel företaget rätt att använda all som man lägger upp där, utan att betala royalties, för alltid och var som helst.

Liknande termer används för närvarande i de flesta stora sociala medieföretagens villkor, företagen hävdar att de är nödvändigt för att tillåta publicering av bilder som delas och inbäddas. Vero har sagt att deras villkor hade orsakat ”förvirring”, och att de har uppdaterats.

Vero har varit transparent om det faktum att det så småningom kommer att debitera människor för deras konton. ”Vår affärsmodell är prenumerationsbaserad,” ett ”Manifest” på företagets hemsida säger ”vi gör allt för våra användare som är våra kunder, inte annonsörer”.

Så småningom kommer användarna att få betala en årlig avgift för att komma in på webbplatsen. Men för närvarande kommer de första miljonen användarna som registrerar sig få gratis konton.

”Vi är så glada att välkomna så många nya användare som en del av vår första miljon som får Vero fritt hela livet!” Har Vero publicerat på Twitter. ”Vi har fortfarande plats innan vi når våra första miljoner användare.”

Veros klargör att det kommer att försöka undvika de problem som algoritmer medför på andra platser som Instagram. De har ett kronologiskt flöde och publicerar allt som folk lägger in, vilket inte bestäms av en algoritm som innebär att företag eller personer inte kan betala för att öka räckvidden för sina inlägg, som de ofta gör på andra plattformar.

Det hävdar också att det kommer att undvika de aggressiva metoderna för att samla in data som Facebook har. ”Vero samlar bara upp de uppgifter som vi anser är nödvändiga för att ge användarna en bra upplevelse och för att säkerställa säkerheten för sina konton”,

Vi får se om Vero lyckas utmana Instagram och Facebook

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>