Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Världens största YouTube-kanal för hissentusiaster har över 100 miljoner visningar

Internet är fantastiskt i att det verkligen kan få alla entusiaster i världen att samlas under samma virtuella tak. ”How does true passion make you feel?” är titeln på en dokumentärfilm om världens främsta hissentusiaster. En berättelse om hur ett passionerat intresse blir en subkulturell livsstil. Ett genidrag från världens största hisstillverkare som laddar varumärket med känslor.

Och för hisstillverkaren KONE är det en suverän möjlighet att dela något med världen, som de flesta bara tar för givet – att hissen fungerar. Att ladda känslor och passion med hissar är riktigt smart. Nästa gång du åker hiss kanske du tänker mer på själva hissen än att bara ta dig upp eller ned.

För gemene man är kanske inte namnet Andrew Reams särskilt känt. Men i den växande subkulturen hissentusiaster är Andrew Reams en riktig kändis. Andrew är den amerikanska YouTube-profilen som driver världens största YouTube-kanal för hissentusiaster. Med över 100 miljoner visningar är hans YouTube-kanal ”DieselDucy” ett subkulturellt fenomen som sträcker sig världen över.

I dokumentärfilmen ”How does true passion make you feel” får vi följa med Andrew Reams och några av världens största ”hissyoutubers” under ett besök i KONEs testgruva i finska Tytyri där toppmoderna hissar utvecklas. KONEs testanläggning ligger i en gruva och är världsunik med sitt djup på 350 meter. Här testas hissar i en extrem miljö minst en miljon gånger innan de når marknaden. Hissarnas hastighet är upp till 70 km/h och de kan även testas i ett “fritt fall”, vilket ger möjlighet att utveckla säkerhet och bromsprestation i världsklass. I Tytyri får hissentusiasterna möjligheten att teståka framtidens hissar och bocka av en och annan sak på sin bucket list.

”How does true passion make you feel” är en fascinerande berättelse om när en intensiv hobby blir till en spännande livsstil som tar en på resor världen runt.

Det är inte bara i USA som subkulturen kring hissar har tagit fäste – även i Sverige finns det ett flertal aktiva YouTubers inom ämnet. En av dem är Andreas Ulvebring som har filmat hissar i många år och som har YouTube-kanalen ”Addes Transporting Adventures”.

– Jag älskar att åka hiss, det är en upplevelse för mig som för många kan jämföras med att åka berg- och dalbana, säger Andreas Ulvebring.

Att vi människor har en drivkraft av att nörda in oss på olika saker är inte något som är unikt för hissentusiasterna. Att betraktas som en nörd idag är eftersträvansvärt och förknippat med en människa med stor ämneskunskap. På temat nördkultur startas studiecirklar, och på YouTube trängs människor som delar med sig av pärlplattsbyggen, ölbryggning – eller som i detta fall sin passion för hissar.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>