Keymetrics

Varför vill egentligen EU tygla Facebook, Google och Twitter?

EU vill skydda medborgarna och sig själva genom att tygla Facebook, Google och Twitter. Frågan är bara om de kommer att lyckas.

EU vill införa GDPR och tvinga de amerikanska jättarna att kuva sig inför EUs välde. Inte ska väl några amerikanska jättar komma hit till EU och diktera villkor, tänker ministrarna.

Som vapen har EU grova böter som de kan dela ut när de anser att en av tjänsterna bryter mot deras påhittade lagar. Lagar som ska skydda oss medborgare från att ha vår data hos amerikanska drakar så att de kan tjäna sina pengar. Fast för oss medborgare spelar det egentligen ingen större roll eftersom vi är uppvuxna med personnummer och har varit spårade sedan födseln. Inte kan väl jag radera mig själv ifrån statens system. Bryter då staten mot GDPR?

EU anser att kommersiella aktörer minsann inte ska ha samma villkor som statliga myndigheter. Facebook, Twitter och Google segar sig mot en lösning och försöker med alla medel förhala EUs önskemål.

“EU consumer rules should be respected and if companies don’t comply, they should face sanctions. Some companies are now making their platforms safer for consumers; however, it is unacceptable that this is still not complete and it is taking so much time,” sa en frustrerad minister.

Facebook som hamnat i siktet för EU jobbar med förändringarna och lovar transparens. Någon gång senare i år tänker Facebook integrera bättre kontroll för EUs medborgare och stater.

“We have long had tools in place to inform people about content removals and intend to expand these tools later this year,” berättar en talesperson från EU.

Är det egentligen någon som har koll på hur hela den här soppan började koka? Handlar det inte bara om avundsjuka att jättar som Facebook har bättre koll på medborgarna än staterna där de bor. Val kan avgöras på Facebook och även så ministrarnas öde. Att GDPR ska på något sätt skydda våra dagliga liv känns som naiv utopi. Och frågan är om vi, medborgarna, egentligen bryr oss. Jag kommer inte ihåg att vi röstat om det här.

Vad tror du är skälet till att vi nu alla ska engagera oss i GDPR? Lämna dina tankar nedan.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
5 skäl publicister bör se fram emot IAB:s nya ramverk