Två länkar du ska ha koll på när du köper annonser på Facebook | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Två länkar du ska ha koll på när du köper annonser på Facebook

Att annonsera på Facebook är enkelt, det är till och med superenkelt. Men har du koll på hur du kan följa upp att du faktiskt får önskad ROI? Här är två nyttiga länkar som ger insikt.

När du köper en annons på Facebook är det rätt så klick, sen ett klick, tänka lite, sen ett till klick, skriv in kreditkortsnummer och sen är annonsen iväg. Men för att följa upp hur din annons går finns det olika valmöjligheter.

Den enklaste är att du helt enkelt går på siffrorna som du får i Facebooks verktyg för hantering av annonser. Där står det hur många du når och vilken ROI (return on investment) du fått på dina annonser. Ett enkelt hanteringsverktyg där du också kan förlänga annonsen, justera målgrupper och mer.

Om du nu vill ha ännu mer koll kan du anlita ett företag som mäter utfallet parallellt med Facebooks egna mätningar. Facebook har nämligen samlat på sig en uppsjö av olika partners som gör just detta. I norden är de mer kända Nepa (som sitter i Stockholm) och danska Audience Project (som nu öppnar kontor i Sverige). Om du vill veta vilka partners det finns till Facebook för tredjepartsmätningar ska du ha koll på den här länken:

https://facebookmarketingpartners.com

Om du nu också vill veta mer om vilka möjligheter det finns att mäta, följa upp eller göra tester med eller på Facebook har företaget sammanställt all information i en blogg som heter Measurement FYI. Där kan du läsa artiklar som ”Measure Brand Lift Across TV and Facebook”, ”Accountability and New Choices For Marketers” och ”Estimated Reach, Streaming Reactions and Graph API”. Alla artiklar är på engelska vilket är lite synd om man inte är bekväm med det språket. Här tycker vi att Facebook borde kosta på sig en översättning till de vanligare språken.
Om du vill ha koll på vilka möjligheter det finns att koppla ihop en annons med ett köp, utvärdera om din målgrupp var rätt och allt annat under solen ska du ha koll på den här länken:

https://newsroom.fb.com/news/category/measurement-fyi

För varje annonsör på Facebook finns det också en åsikt om vad Facebook borde göra, eller vad de inte borde göra. Facebook vill faktiskt höra vad du tycker och hjälpa företag att bli bättre på att annonsera på deras plattform, det är ju så de tjänar sina pengar.  Facebook har ett  helt team dedikerat till research och marketing sciences och de vill höra dina åsikter. Nu är det faktiskt så att vi på Dagensanalys.se har direktkontakt med teamet så om du vill lämna en synpunkt, har en idé eller vill ventilera kan du lämna en kommentar här nedan eller maila till oss på redaktionen så ser vi till att det landar på rätt bord.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>