Tips från Sveriges bästa Medierådgivare om hur man lyckas med en optimal mediemix | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Tips från Sveriges bästa Medierådgivare om hur man lyckas med en optimal mediemix

Sanna Söderström vann priset som årets medierådgivare i Medie Mecca – framröstad av flera tusen personer som uppskattar hennes arbete.

Sanna vi börjar med sportfrågan, hur känns det?

– Jag är otroligt stolt och glad att vara utnämnd till Årets Medierådgivare, känns stort – tack till alla fina kunder och branschkollegor som röstade på mig!

Om vi skall gå in på utmärkelsen, vad är det som du har bidragit med för att få så många röster?

– Kategorin medierådgivare utsågs främst av våra kunder, vilket är lite extra kul – och här vill jag lyfta specialisterna i mina kundteam på PHD som har jobbat stenhårt för att hålla hög kvalitet, effekt och servicenivå på allt som levereras, vilket uppskattas och är en viktig del i vår relation till kund.

– Sedan är jag också bra på att ”inte själv sitta på briefen”- utan att bjuda in till bra kommunikation, synbarhet och relation i alla led (kund, kundteam, reklambyrå och publicist) samt sätta rätt kvinna/man på rätt plats – vilket jag tror lett både till kreativa och roliga lösningar som har levererat bra mot våra kunders affärsmål, men också till att en del röster har trillat in från olika håll.

Att vara medierådgivare i dagens medielandskap är ingen enkel fråga, hur gör man för att hjälpa kunderna med en optimal mediemix?

– Ett måste är att ha stenkoll på kundens produkt, kategori och affärsmål, samt vilken roll de olika mediekanalerna har för att uppnå dem. Till stor del har vi bra koll på vilka kanaler som fungerar, i och med att vi mäter effekten på det vi gör och även har duktiga specialister som löpande testar, analyserar och utvärderar de kommunikationskanaler som finns på marknaden.

Vilka trender ser du på mediemarknaden just nu och vilka kanaler är hetast?

– Jag brukar fokusera mer på hur vi kan nå våra kunders affärsmål, och med det som utgångspunkt varierar rekommendationerna…

Om du skulle ge en kund fem heta tips hur man planerar sin mediekampanj idag, vilka skulle det vara?

1. Undvik många olika specialistbyråer som enskilt mäter och utvärderar specifika delar av din kommunikationsstrategi. Satsa istället på en byrå/samarbetspartner som kan se till helheten och kan hjälpa er koppla affärsstrategi med specialistkunskap för samtliga kanaler.

2. Ta fram en tydlig brief med affärs och kommunikationsmål, som blir basen för alla aktiviteter, i alla led. Baserat på den, be er byrå att ta fram en kommunikationsplan som målsätter varje del, så att det är tydligt från början vad ni ska uppnå och följa upp investeringen mot.

3. A/b-testa, utvärdera och optimera sedan löpande mot satta KPI:er

4. En bra landningssida är a och o för digitala kampanjer, men glöm inte bort att det är här nya potentiella kunder genererade via traditionella kanaler, också söker vidare efter mer information om er produkt/tjänst. Så investera lite extra i den och ta fram bra, relevant innehåll som ger era kunder mervärde.

5. Sluta aldrig att vara nyfiken på nya kommunikationskanaler – och (om möjligt), spara alltid en mindre budget för att testa, analysera och hitta nya insikter.

Är det något annat som du vill tillägga?

– Ser fram emot att fortsatt utmana briefer och utveckla våra kunders kommunikationsstrategier under 2018.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>