Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Som utlovat rasar trafiken på Facebook för nyhetssajter

Bara en månad efter att Facebook sa att det skulle visa mindre nyheter i sitt nyhetsflöde, visar det sig att många nyhetsmedier har tappar trafik från den digitala jätten.

”Att man tappar trafik från Facebook är ingen överraskning, de varnade att nyheternas andel av nyhetsflödet skulle gå ned från 5 procent till 4 procent. För nyhetsmedier som får sin trafik från Facebook innebär det i realiteten att man kan förvänta sig en minskning på ca 20 procent”

Data från Chartbeat visade att Facebook-trafiken till publicister minskade med 6 procent jämfört med början av januari, enligt Josh Schwartz, chef för produkt, teknik och data hos Chartbeat. Publicister hade redan tappat trafik från Facebook från tidigare förändringar i algoritmer.

Totalt skall trafiken från Facebook ha gått ned med ca 15 procent jämfört med 2017 enligt Chartbeat som mäter trafiken på cirka 50 000 publicister globalt, framförallt nyhetsmedier.

Facebook utgör nu cirka 30 procent av Chartbeat-publicisternas referraltrafik jämfört med ca 40 procent från Google.

PopSugar som analyserar data i sociala kanaler visar att trafiken för framförallt nyhetsmedier har tagit stryk från Facebook. Chris George, evp av produktmarknadsföring och försäljningsstrategi hos PopSugar som har ett inbyggt verktyg som heter TrendRank som övervakar social medie-aktivitet för över 700 förlag i totalt 17 kategorier har analyserat hur förändringarna hos Facebook har påverkat trafiken.

Totalt sett har Facebook-trafiken till medier totalt sett inte förändrats.

Men i nyhetskategorin som inkluderar stora nyhetspublikationer New York Times, Washington Post, CNN och BuzzFeed, föll trafiken med 14 procent trots att de haft en kraftigare minskning månaderna tidigare. Andra kategorier som tappat trafik är teknik och fitness, vilket dock kan vara säsongsbetonat (intresset för dem tenderar att stiga under CES och under nyåret för att sedan minska).

Nedgången av nyheter verkar uppfylla Facebooks åtagande att prioritera ned innehåll som man inte delar.

En tredje källa True Anthem, ett socialt mediaanalysföretag som flera hundra förlag använder (mestadels amerikanska). Fann att den totala räckvidden på Facebook har ökat i januari när man analyserade sin kundbas under de senaste 90 dagarna, efter det att Facebook meddelade att de skulle prioritera ned nyheter i sina algoritmer. Men det gäller inte alla kategorier.

Framförallt digitala förlag som har varit beroende av Facebook som BuzzFeed och Upworthy tappade 11,3 procent, medan lokala nyheter ökade med 25,8 procent och magasin ökade med 3,6 procent, har Chris Hart, VD från True Anthem kommenterat.

En sak är säker: Man kan inte förlita sig på Facebook för att säkerställa att man får tillräckligt många besökare till sin sajt då de konstant ändrar om i sina algoritmer.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>