Keymetrics

Snapchat börjar sälja tröjor och gosedjur

Vad gör man som social medieplattform när man behöver skapa mer uppmärksamhet? Man hittar nya sätt att få användarna att prata om och interagera med plattformen. Nu lanserar Snapchat en butik inne på plattformen där de säljer bland annat hoodies med snapchats logga och den berömda dansande varmkorven som gosedjur. Frågan är vad målet med den nya butiken är?

Snapchat har tidigare sålt profilprodukter, men då genom Amazon. Nu lanserar man sin egen e-handelslösning inne i Snapchat, som du kommer åt genom att scanna en QR-kod på företagets hemsida. Enligt Snapchat kommer vissa produkter även att annonseras på Discovery-sidorna där professionellt material från publicister visas.

Många frågar sig nu vad syftet med den nya butiken är. Sannolikt räknar inte Snapchat med att tjäna några stora pengar på att sälja tröjor, mössor och mjukisdjur. Det finns tre huvudsakliga spekulationer:

1. Snapchat vill se om användarna är intresserade av att köpa varor direkt i appen. Och då hur de faktiskt föredrar att köpa, antingen genom Discovery, eller genom QR-koden direkt till affären.
2. Snapchat vill få större uppmärksamhet genom att få användarna att gå runt med företagets produkter. Det blev mycket hype kring deras glasögon, men det har nu stillat sig och det kan vara dags för en ny boost.
3. Snapchat vill undersöka och utveckla möjligheterna att driva en egen e-handelsplattform för att sedan kunna sälja produkter från andra företag och på så sätt bredda inkomstkällorna.

Vilken av dessa tre som är viktigast är kanske inte relevant, eftersom alla tre är högst möjliga. Även om projektet inte visar sig generera någon större försäljning per se, är det sannolikt lärdomarna som är det viktiga i sammanhanget. Plus att de så klart kommer att få mer uppmärksamhet genom att användarna kan röra sig i fysiska miljöer med företagsmärkta produkter. Att som social plattform på nätet få ut sitt varumärke i den fysiska världen är annars något som är svårt att lyckas med.

Butiken finns redan tillgänglig, men dessvärre skickar de ännu så länge bara till USA. Men om försöket faller väl ut kan vi säkert komma att se även svenskar som går runt med mössor med en Snapchat-smiley, eller ha med sig sin gosevarmkorv på pyjamaspartyn.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Klarna vill komma närmare konsumenterna – drar igång träffar