Skippa sporten – nu ska du bara se reklam på TV

Igår var det Super Bowl Sunday i USA, och reklamen var som vanligt den stora snackisen när företag pumpar in miljonbelopp för att skapa häftiga och uppseendeväckande reklamfilmer. Därför gjorde tv-box tillverkaren TiVo det möjligt att skippa sporten och bara se reklamen.

Få kommer ihåg vem som vann Super Bowl förra året, men många minns fortfarande reklamen från 84 Lumber som installerar en stor port i muren vid gränsen mellan USA och Mexico så att en mamma med sin dotter kan komma in i landet. Reklamen fick extra mycket uppmärksamhet eftersom den inte visades i sin helhet för att innehållet ansågs för kontroversiellt. Frågan är vilka reklamfilmer som kommer få samma ikoniska status i år.

För att underlätta för alla som inte är intresserade av sport, men som ändå vill se årets reklamfilmer ändrade TiVo sina algoritmer för att hoppa över ‘reklamen’. Vanligtvis när du trycker “skip” så hoppar TiVo automatiskt till när reklamen slutar och programmet börjar igen. Men under Super Bowl har de markerar sporten som reklam, och reklamen som det faktiska programmet.

Dessvärre fungerade det inte under livesändningarna, utan endast efter att hela matchen var avslutad. Men alternativet är att vänta på att någon ska samla ihop alla reklamfilmer i ett långt svep och ladda upp på YouTube. Det är i och för sig något som brukar ske förhållandevis snabbt.

TiVo öppnar även upp för att använda sig av automerinstjänsten IFTTT, samt att kunna röststyra din tv-box genom Google Home eller Amazon Alexa. Det kräver dock någon av boxarna Roamio eller BOLT, samt den senaste mjukvaran installerad.

Att fler verkar intresserade av reklamen än det faktiska programmet är unikt och något som gör att företag är villiga att fortsätta lägga så mycket fokus på dessa reklamfilmer. Det gäller dock att skapa bra berättelser, för du vill inte hamna på listan över de sämsta reklamfilmerna från Super Bowl.