Keymetrics

Retargetingannonserna fortsätter trots att jag redan har på mig jackan

Flera av oss här på Dagensanalys.se har redan skrivit om retargeting och nu är det min tur att återigen tröttna. När jag sitter med jackan i bussen och det dyker annons efter annons om samma jacka. Varför?

Retargeting är tänkt att påminna konsumenten om något de redan tittat på. En påminnelse, som enligt några företag, ökar konverteringarna markant och enligt många konsumenter irriterar enormt.

Det är inte bara annonserna man blir irriterad på utan även annonsören. Tyckte tidigare att Houdini var ett härligt företag men deras retargetingkampanj får mig att ändra uppfattning. Tänker numera – vilka idioter väljer att spamma sina kunder med annonser om en vara som de redan köpt?

Irritationen handlar mest om att något så korkat tar upp vår tid och påminner oss alla om hur korkat retargeting är. När metoden fungerar, alltså inte visar saker som man redan köpt, kan jag förstå att det kan finnas några få som tänker ”just det jag skulle ju köpa en sådan” och beger sig till butiken för ett köp.

Om man tar retargeting till IRL så är det ju som att du går in i din matbutik och köper ägg. På vägen ut från butiken ropar någon till dig ”vill du ha ägg?”, när du kommer runt hörnet står ännu en och ropar ”här kan du köpa ägg”,  när du passerat övergångsstället står ytterligare en och ropar ”ägg, ägg, ägg” och så fortsätter det. Om man inte blir irriterad av detta så har man antingen en reklamblockerare redan installerad eller nerver av stål.

I veckan aktiverad Coalition for Better Ads sitt protokoll som nu Google Chrome följer. Chrome blockerar irriterande annonser i webbläsaren. Ett steg i rätt riktning. Nu hoppas jag och många  att även retargetingannonser ska inkluderas i det protokollet så det blir ett slut på det här eländiga spammandet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu kan du dynamiskt anpassa annonser med Microsoft Advertising