Keymetrics

Marknadsföringsteam: Inhouse eller outsourca?

Marknadsföring är både konst och vetenskap eftersom du behöver analysera, skapa tillväxtstrategier, vara en kommunikatör samt en datanörd som samtidigt är en designer. Det vill säga hela tiden använda både höger och vänster hjärnhalva. Jag tror inte att det är möjligt att hitta en ny ’Leonardo da Vinci’ med tanke på alla krav som ställs idag av marknaden.

Inhouse eller outsourca?

Om vi skulle kunna klona en Leonardo da Vinci till att bli fler så säger jag – absolut inhouse! Men även en drömmare som jag måste ibland se verkligheten i vitögat och fråga: Vilka ekonomiska investeringar kan du göra och vill du ha bra eller dålig marknadsföring?

Det mest viktiga är att förstå vilka roller/kompetenser som krävs och vilken kvalité vill man uppnå. Alla roller som är beskrivna nedan kan hyras/köpas eller rekryteras så funderingen inhouse vs. outsourca är enligt mig minst viktig.

Vem behöver du i ditt marknadsföringsteam?

Roller som borde finnas i varje marknadsföringsteam är:

  • Ledare, coach, boss eller hövding som är duktig på projektledning och lappteknik

Spelar ingen större roll vilken titel person har, huvudsaken är att hen har förmågan att se det vackra, konstnärliga marknadsföringslapptäcket som består utav post-it-lappar på väggen. Att hen förstår att bakom varje lapp finns en mänsklig varelse som har unika och nischade kompetenser men som inte nödvändigtvis pratar samma språk som närmaste kollegan.

Passion för analys och kommunikation är för mig här mer viktig än passion för vinstdiagram.

  • Skriftställare, skribent, författare eller copywriter som är duktig på långkok

Ja, ja, jag läste det också att ’rörlig media snart tar över (inte bara) på Facebook-. Citerar  med eftertanke (DN) från Nicola Mendelsohn som är Facebooks operativa chef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Under en intervju sa hon ”Det är ju inte så att det skrivna ordet försvinner helt. Man måste ju fortfarande skriva ett manus för videon”. Så nej, så enkelt är det ju inte att kasta bort text. Vi kommer att skriva i många år framöver och då är det viktigt att din skribent är kreativ samt att hen kan från en kort brief fånga berättelser som är som långkok – smakar bättre och bättre desto mer man (äter) läser.

Passion för story och nyfikenhet är för mig här superviktigt.

  • Fotograf, filmare, visuell kreatör eller bildreporter som är en stjärna på att baka en kladdkaka

Att se det osynliga, något som vi missar i verkligheten. Att förstå hur viktigt det är med bilddokumentation för allt som händer eller planeras att hända. Hen måste vara lika bra på att fånga vackra ögonblick som att veta vad man får och inte får sprida vidare samt få alla ingredienserna till den perfekt sega kladdkakan.

En sanningstrogen människa med poetiska stillgrepp.

  • Seoare, söknörd, sökoptimerare, sökmotorkunnig som förstår Google Analytics och är en fena på kryddning

Alltså det spelar faktiskt ingen större roll vilka fantastiska textstycken skapas och vilka filmer som produceras om effekterna inte kan analyseras. I ditt team måste det finnas en som förstår algoritmernas vackra mönster och som ständigt uppdaterar sig i det vad man bör göra och vad man ska undvika.

En person som bestämmer vilka kryddor som ska tillsättas för att få salladen att smaka helt rätt.

  • Webb- och photoshopmaster, webbadministratör, webbansvarig eller webbkunnig som är en sushikock

Jag menar inte den traditionella webbmastern, som tidigare var en kodare. Tänker här mer på en konceptuell utvecklare som förstår flöde, bildspråk, konsekvenserna av ändringarna och behov av webbsidans utveckling. Någon som utvecklar för kunderna snarare än för ledningsgruppen. Någon som ser till att alla vackra webbplatser inte förvandlas till en salig röra efter lanseringen.

Någon som rullar ihop ett noriark med alla ingredienser för att få läckra sushibitar. 

Marknadsföringsteamet – inhouse eller outsourca?

Dessa är de fem mest grundläggande och nödvändiga kompetenser som ditt team bör ha. Självklart kan en skribent även vara en fotograf och en SEO:are kan ha rollen som webbmaster, allt beroende på din egen ambitionsnivå. Det som är avgörande är inte om ditt team sitter på ett och samma kontor men om det finns respekt och förståelse till varandras roller.

Det är inte öppna kontorslandskap som skapar teamkänsla det är kommunikation och kunskap om målen. 

För mig är inhouse-trenden svår att förstå. Men det är kanske bara jag?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här ska svenska Youtubers bo tillsammans