Keymetrics

Ny reklam från Apple ska locka fler att lämna Android

Det är en bitter kamp som förs mellan Apple och Google på telefonmarknaden. Lagom till lanseringen av Samsungs nya flaggskepp S9 och S9 Plus lanserar Apple fyra nya reklamfilmer i syfte att locka fler att lämna Googles Android-telefoner till förmån för Apples egna iPhone.

Förra året släppte Samsung en serie filmer som med humor försökte locka iPhone-användare att överge Apple. Reklamen fick stor uppmärksamhet, och föga förvånande ger nu Apple igen med samma mynt. Med humor som huvudsakligt kommunikationssätt vill de visa att iPhone är både enklare, miljövänligare och säkrare än andra telefoner. De nämner visserligen inte Android, eller något specifikt telefonmärke, men med tanke på att det i stort sett enbart finns Apple eller Android finns det inte så många andra reklamen kan syfta på.

Vad Google, som äger Android, har att säga om det hela återstår att se. Tills vi hör från dem får du helt enkelt titta på reklamfilmerna och fundera på om du hellre skulle vilja ha en iPhone än en Android-telefon.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Riktad reklam? Inte om svenskarna får välja