Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nu är det dags att sätta era digitala strategier i handling

Vi på Dagensanalys.se har nu under fem år skrivit om digitala strategier och delat med oss våra Tips & Guider, det hög tid att sätta strategi i handling.

”2018 kommer troligtvis bli året då alla vill sätta sina digitala strategier i handling, bristen på kompetent personal som kan göra jobbet är troligtvis det svåraste momentet för att lyckas med sin digitala transformation”

Vi har talat om den digitala transformationen i fem år nu, om att man måste agera på data och analys, vara aktiv i sociala medier, man måste ha en tydlig konverteringsstrategi, det skall alltid finnas någon typ av CTA i all du gör digitalt, sök är din bästa vän om dina kunder skall hitta dig.

”Listan är lång med smarta tips som vi har delat med oss under åren, man måste prioritera och sätta rätt person på rätt plats

Tyvärr finns det fortfarande många digitalt inkompetenta chefer där ute som inte har koll på det digitala och tror att bara man har en digital person så löser det sig. Om du skall lyckas måste du behöver spegla allt annat du gör med marknadsföring, PR och försäljning fast göra det digitalt.

Du sätter inte PR ansvarig på att sälja, lika lite som att du låter säljchefen sätta din PR-strategi. Men när det gäller digital marknadsföring förväntar man sig att man skall kunna koda, man skall kunna allt om SEO, man skall ha örnkoll på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat, man skall ha koll på A/B-tester och webbkonvertering och dessutom skall man kunna filma och redigera och skriva grymt bra content. Ni hör själva att en person kan inte klara allt detta.

”Allvarligt de flesta chefer tror de att en person kan klara allt detta själv. Det är ungefär samma sak som att CEO skall fixa all försäljning, PR och marknadsföring själv på företaget”

Ni behöver en Digital Manager som äger den digitala strategin på företaget och har fullt mandat att köpa in tjänster och rekrytera den kompetens som krävs om ni skall lyckas med er digitala transformation.

Att ha en gammal ”Fat Cat” som var med och byggde affären tidigare är troligtvis inte rätt person att sköta den digitala affären, även om hen var den som tog företaget dit ni är idag. Ni måste ha en DM som äger den digitala affären.

”Det är hög tid att sätta alla era fina digitala strategier och er digitala transformation i action i år”

Behöver ni hjälp med er digitala marknadsföring så hör av er till oss.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>