Keymetrics

Nielsen tjänar mest på mätningar inom Total Audience Measurement

Nielsen hade inkomster om 52 miljarder kronor under 2017, en ökning om 4,2 procent jämfört med året innan. Sista kvartalet ökade med 6,3 procent. Affärsområdet Watch lockade kunder som vill ha koll på hela sin marknadsföring.

Affärsområdet Watch som består utav Total Audience Measurement ökade intäkterna med 11,9 procent och omsatte 27 miljarder kronor. Att vilja mäta hela förloppet och förstå konsumenter oavsett enhet, kanal eller exponering är något som just nu driver marknadsföring framåt. Här har Nielsen lyckats positionera sig som en stark aktör.

Affärsområdet Buy tappade 2,7 procent men omsatte trots det 25 miljarder kronor.

“We executed well on our key initiatives in Watch and Buy while contending with rapidly changing markets in 2017. In 2018, we’ll continue to invest in innovation to drive growth and efficiency as we proceed on the path towards 2020,” kommenterar Mitch Barns som är VD på Nielsen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Adobe Experience Manager lanseras i molnet