Keymetrics

Netflix investerar mer i innehåll än flera traditionella tv-hus

Netflix är den som investerar mest i icke-sport-relaterat innehåll bland alla onlinevideotjänster och även flera tv-hus. I år kommer Netflix producera 700 filmer och program.

Under 2018 kommer Netflix ha runt 700 egna filmer och program. En gigantisk satsning för ett så ungt företag. Budgeten för i år har ökat från 6,3 miljarder dollar till 8 miljarder dollar.

Under 2017  investerade Netflix 6,3 miljarder dollar på eget och köpt innehåll, enligt data från MoffettNathanson som studerat vad tv-hus och onlinevideotjänster gör med sina pengar. Med sin investering på innehåll är Netflix i samma liga som HBO (8 miljarder dollar), Fox (8 miljarder dollar) och Disney (7,8 miljarder dollar) för icke-sport-relaterat innehåll.

Högst upp på listan finner vi NBCUniversal som investerar 10,2 miljarder dollar över sina tio tv-nätverk.

Facebook och Apple spenderar cirka 1 miljard dollar vardera. Fast de båda bolagen är i startgroparna på sina satsningar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Banken som förvärvar reklambyrå