Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Marknadsförare tror inte längre på cookies

Enligt en studie genomförd i USA tror inte längre majoriteten av de tillfrågade marknadsförarna på cookies som verktyg för mätningar eller annonshantering.

Trots att cookies använts med digitala medier i nu två decennier anser 60 procent av marknadsförare i en undersökning att cookies spelat ut sin roll och kommer att ersättas av något annat.

Bakom åsikten finner vi problem med mätningar, problem med identifieringar, GDPR, Apple och mer.

Vad som ska ersätta cookien är ännu oklart men det finns idag grupper på stan som i skrivande stund innoverar nya metoder för att identifiera både användare och händelser på nätet utan cookies.

Det var redan förra året som webbläsaren Safari från Apple bestämde sig för att blockera tredjepartscookies inom en tidsintervall i webbläsaren. GDPR som nu går i kraft under maj månad gör även den svårt att hantera och använda cookies. De som inte följer den nya lagen kommer att straffas hårt med böter.

Allt som krävs för att cookies ska få sig en riktig smäll är att även Google tvingas ta till en blockering. Och det kan mycket väl hända när EU går upp i varv för att tvinga igenom GDPR.

Har du problem med mätningar och får inte till det. Då kan vi hjälpa dig. Bara skicka ett mail så tar vi det vidare. 

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>