Imorgon kommer Google Chrome lansera sin inbyggda adblocker | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Imorgon kommer Google Chrome lansera sin inbyggda adblocker

Chrome’s inbyggda annosblockerare går live imorgon. Det är första gången Google automatiskt blockerar vissa annonser i Chrome. En hel del publicister kommer att drabbas av detta i sin annonsaffär, samtidigt som vanlig användare kanske inte ens märker av det.

Det viktigaste att veta är att detta inte är ett alternativ till AdBlock Plus Istället är det Googles försök att få bort de mest irriterande annonserna från din webbläsare. Så det kommer inte att blockera alla annonser – bara de som inte överensstämmer med riktlinjerna för bättre annonser. När Google bestämmer att en webbplats som har annonser som strider mot dessa riktlinjer, blockerar den alla annonser på en viss webbplats – inte bara de irriterande positionerna som videoannonser som går igång via autoplay med ljud.

Typer av annonser som annonsblockeraren i Chrome kommer att ta bort:

Om du hamnar på en webbplats som Chrome blockerar annonser ser på får du en liten popup i Chrome (ja – Chrome kommer att visa ett meddelande för att varna dig när det blockerar en popup …) som ger dig möjlighet för att stoppa annonsblockearen och tillåta annonser på den webbplatsen om du vill

– Hmm frågan är hur många som kommer säja ja tack till de annonser som är mest påträngande som blockeraren tar bort

Google använder samma mönster som ”public and community-curated EasyList filter rules”. Värt att notera att även om Google gjort några ändringar i dessa regler, undantar det inte sina egna annonsnätverk från den här annonsblockering. Om en webbplats bryter mot dessa regler, kommer annonser från AdSense och DoubleClick också att blockeras.

Det finns en chans är att du ser att de webbplatser där annonserna blockeras kommer att vara lite snabbare, vilket Google hela tiden jobbar mot att göra allt på internet snabbare. Det är dock inte fokuset nu, Google säger att det i bästa fall är en sekundär effekt. Vissa tidiga annonsblockerare har också haft några problem med överdriven minnesanvändning som ibland till och med bromsade webbläsaren.

Google medger att det finns lite minne för att hålla blockeringslistan i minnet, även på mobilen, men det skall vara en försumbar mängd.

Det är värt att notera att rekommendationerna från koalitionen för bättre annonser fokuserar på Nordamerika och Västeuropa i första steget. På grund av detta är det också de regioner där annonsfiltreringen kommer att börja testas först. Google klassificerar dock inte webbplatser genom var den enskilda Chrome-användaren kommer ifrån. Systemet tittar på var de flesta besökarna kommer från.

Så om en användare från Indien besöker en webbplats i Tyskland där annonser blockeras, kommer den här användaren inte att se annonser även om filtreringen inte finns på indiska webbplatser.

Googles produktchef för Chrome Web Platform Ryan Schoen har sagt att 42 procent av de utgivare som brutit mot regelverket över redan ändrat till andra annonser. Det betyder självklart att de webbplatser som Google varnade för om det här problemet som inte vidtagit några åtgärder drabbas av uppdateringen.

Annonsblockerare är idag bland de mest populära tilläggen till datorer, trots det har de inte varit förinstallerade på de stora webbläsarna. Googles strategi att blockera alla annonser på en webbplats kommer att sätta fart på annonsnätverken att städa bort irriterande annonser.

Google Chrome uppdateringen blockerar bara någon procent av alla annonser – något som gör att vissa publicister kan andas ut en stund, samtidigt som det är förödande för dem som drabbas.

För användare kan det dock bara vara bra i det långa loppet.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>