Hur ser undersökningsbranschens framtid ut? | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hur ser undersökningsbranschens framtid ut?

Många branscher genomgår just nu stora förändringar där digitalisering, AI, branschglidningar och nya möjligheter skakar om. Det gäller även för undersökningsbranschen. Här intervjuar vi Mattias Strandberg som är generalsekreterare för SMIF.

För att förstå vad som händer i branschen har organisationen SMIF startat en serie paneldebatter under namnet ”Framtidens Research”.

Vad är bakgrunden till att ni startar den här paneldebattserien just nu?

– Vi har under flera år sett hur digitaliseringen träder in i undersökningsbranschen. Att fylla i surveyundersökningar på nätet är idag vanligare än att svara på en telefonintervju eller ett vanligt postutskick. Dessutom ersätts eller kompletteras gärna aktiv respondentdata med passiv data från exempelvis Facebook eller genom cookies. Nu börjar vi även se hur AI och maskininlärning kommer in i branschen för att kunna hantera mycket stora datamängder. Då behöver vi som bransch försöka förstå hur landskapet förändras och hur undersökningar kommer att se ut och genomföras i framtiden.

Så hur ser planen ut, vilka ämnen har ni tänkt ta upp?

– Vi har redan ett tiotal olika ämnen på skissbordet, och fem av dem är datumsatta nu för våren. Det första som handlar om ”Trender inom Research” sker redan den 14/2 kl 15-16 på Berghs School of Communication. I panelen sitter inga mindre än Fabian Wrede från Google, Magnus Anshelm från MMS och Lena Gilchrist från Ipsos, så det lär med andra ord bli en mycket spännande paneldebatt!
Kommande ämnen är bland annat ”Framtidens Researcher” den 7/3 där representanter från Facebook, Odyssey och YouGov kommer vara med, ”Så visar vi data i framtiden” kör vi den 11/4, ”Paneler och Incentives” den 16/5 och ”Som man frågar får man svar” den 14/6. Så det är en fullspäckad vår vi har framför oss. Alla debatter kommer även att sändas live samt finnas att titta på i efterhand också.

Det låter ju mycket spännande! Så hur tror du att framtiden kommer att se ut?

– Oj, det är en svår fråga att svara på, och anledningen till att vi gör den här serien. Genom att samla de som är i branschen och kunna diskutera ämnen från flera olika perspektiv hoppas vi kunna få en bättre bild av just hur framtiden kommer se ut. Men från min synvinkel går det inte att ducka för att det kommer ske stora förändringar de närmaste åren. Vi ser ju redan nu hur det sker en glidning i branschen där flera aktörer gör allt mer marknadsundersökningar i egen regi, oftast med hjälp av olika digitala system. För att fortsätta garantera att undersökningar görs med hög kvalitet på en stark etisk grund måste vi som bransch hänga med och kunna erbjuda den här nya typen av tjänster vid sidan av de traditionella marknadsundersökningar som vi givetvis inte får släppa.

Det här låter som något man inte får missa. Var kan man hitta mer information om de här paneldebatterna?

– Du hittar både anmälan och mer information om hela serien på vår hemsida www.smif.se/framtidens-research, även i vårt kalendarium finns datum för de olika aktiviteter som SMIF anordnar.

Vi tackar Mattias för hans tid och önskar stort lycka till med paneldebatterna och arbetet för att hänga med i den digitala utvecklingen.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>