Har man ingen närvaro på sociala medier finns man inte | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Har man ingen närvaro på sociala medier finns man inte

Många traditionella chefer som fortfarande inhämtar sina nyheter via traditionella medier tror att det är där man skall finnas för att man själv läser dessa tidningar och tittar på TV.

”Låt mig ge en liten news flash – Sociala Medier upptar mer av svenskarnas tid än traditionella tryckta medier, YouTube har större räckvidd än kommersiella TV-kanaler”

”Det är hög tid att bli digital om man vill synas”

Det finns många företagsledare idag som helt prioriterar bort sociala medier då man själv inte tar in sina nyheter den vägen. Samtidigt har vi presidenten för USA Donald Trump (man kan tycka vad man vill om honom, men han får bra spridning på hans galna budskap via Twitter) som säger att han inte litar på traditionella medier. Det är förvisso att ta det ett steg för långt. Men man kan ta en funderare på hur traditionella medier konstant skriver och rapporterar om hans tokiga Twitterinlägg, eller om han inte har twittrat på en tid. Vi har även Carl Bildt som tidigt förstod kraften i att Twittra.

Nu har sociala medier utvecklats enormt och man kan välja vilken social medie-kanal som passar bäst för att kommunicera med sin målgrupp.

– Är man ett konsumentföretag är det lätt att nå svenskarna med ett B2C-budskap via Facebook och Instagram eller YouTube. Video är ett otroligt effektivt sätt att sätta sina produkter i en bra kontext.

– Jobbar man mot företag fungerar LinkedIn otroligt bra för B2B-kommunikation då många pratar och delar kunskap och nätverkar digitalt. Men det finns även en hel del spännande Facebook-grupper som Svensk Handel om man har frågor om sin e-handelssida eller Poddbubblan för alla som vill starta en podd eller har frågor kring sitt poddande.

–  Vill man få ut sina nyheter fungerar Twitter otroligt bra, men det är lite som en bubbla där det känns som att ”journalister pratar med journalister” men vi har exempel som unge moderatledaren Hanif Bali som har förstått mekanismerna och använder dem till fullo

Har ni inte en strategi för sociala medier är det hög tid att sätta igång.

Har du frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig…

Kontakta peter@dagensanalys.se

Behöver du tips, läs denna: 5 stekheta tips hur hur du maximerar räckvidden på Facebook och LinkedIn

 

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

1 kommentar

Klart man måste finnas i de media där ens målgrupp finns.
Hitta rätt mix (som vanligt).

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>