Keymetrics

Här är juryn i Strategy Awards

Strategy Awards har utsett den jury som tillsammans med juryordförande Jerker Winther ska utse vinnarna i årets tävling.

Tävlingen premierar de strategiska vägval samt den lösning som dessa ledde till. Tävlingen, som tidigare hette Planning Awards, har säkrat kontinuiteten genom att ca 1/3 jury-medlemmar även var med förra året.

– I och med namnbytet till Strategy Awards vänder vi oss till alla som arbetar med att utveckla varumärken. Det återspeglas även i årets jury som inte bara består av renodlade strateger utan även andra roller finns representerade i år, säger Kristofer Dalin, en av grundarna till tävlingen.

Kriterierna för att bedöma vad som är bra strategi är framtagna i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm. Den akademiska kopplingen är naturlig då en majoritet av de tävlande har den bakgrunden. I Strategy Awards samarbete med Handelshögskolan finns även en grundtanke att vara en plattform där studenter, forskare och kommunikationsbranschen kan träffas och utbyta erfarenheter.

Förra årets framgångsrika tävlingskategorier är oförändrade till i år. De speglar byråernas arbete som utgår från uppdragsgivarens syfte med kommunikationen. Handling kallas den kategori där inskicken ska ha syftat till att direkt påverka handlande och beteende. I Kontext tävlar aktiviteter som syftar till att påverka en målgrupp genom valet av sammanhang eller media. Attityd, Lansering, Opinion, Nisch och Internationellt heter övriga kategorier.

– Förmodligen har vi lyckats samla Sveriges största hjärntrust när det gäller kunskap i marknadsföring och varumärken. Det är fantastiskt att se att det är ledande från byråer och varumärken som har hög strategisk förmåga. Det är extra intressant att se att juryn består av både marknadschefer, strateger och en del kreatör. Jag ser ödmjukt fram att få leda denna kompetenta jury och få vara en del av diskussionerna. Säger juryns ordförande Jerker Winther.

Juryarbetet görs i två steg. Den första bedömningen görs individuellt med hjälp av Penetrace. Sedan samlas hela juryn på Handelshögskolan i Stockholm för att i samråd utse vinnarna i Planning Awards 2017. Priserna delas ut den 21 mars i samband med ett halvdagsseminarium.

Ordförande
Jerker Winther strateg/planner Åktam Holst
Representerande annonsörer/varumärken/reklamköpare
Anders Rynnel brand & customer strategist Apoteket
Anna Laestadius cmo Tui
Christopher Norman Constantien varumärkeschef Folksam
Eva-Marie Röhl reklamchef ATG
Fredrik Kullberg marknadschef Apotek Hjärtat
Lina Sundqvist crm-ansvarig online gaming Postkodlotteriet
Mattias Nihlgård senior advisor Svenska kyrkan
Mia Lund Hanusek marknadschef Media Markt
Patrik Karlsson brand & creative lead iZettle
Patrik Talamo digital ansvarig Preem
Paula Harting category management lead Haugen Grupp
Pia Hjelt head of brand business Tele2
Tina Jarlerud marknadschef BMW/Mini
Tobias Clewemar strateg Telenor
Victoria Appelqvist marknadschef 3
Representerande byråer/konsulter
Anna Rosenqvist strateg/planner Valentin & Byhr
Anndala Ehrstedt projektledare Ad-On
Carl-Johan Schultz strateg/planner TBWA
Channa Rogsten strateg/planner ANR BBDO
Christian Godden strategic director Ehrenstråhle Malmö
Clara Grelsson vd Mindshare
David Becker pr strateg FLB Europa
Elias Betinakis strateg/planner Nord DDB
Eline Ermens senior design strategist Veryday
Evelina Rönnung kreatör Åkestam Holst
Fredrik Espmark cd & planning director Granath
Fredrik Linder strateg/planner RBK
Henrik Stampe vd Volt
Jessica Folin strateg/planner OMD
Johan Rynell head of planning Edelman Deportivo
John Lagerqvist ecd SFB
Karl Kajbjer Gustafsson strateg/planner Carat
Marcus Wenner strateg/planner Prime
Maria Ströman strateg/planner Hilanders
Marie Rudolphie strateg/planner Identity Works
Mats Brun strateg/planner Ehrenstråle
Matt Chapman strateg/planner M&C Saatchi
Mattias Hersby coo Zentih
Melker Forssén cd & planning director Spoon
Michaela Wehtje strateg/planner King
Mikael Grenros strateg/planner Evidence Strategy
Måns Jacobsson Hosk ceo/brand strategist KurppaHosk
Ola Bringle strateg/planner Occasion
Oscar Erlandsson strateg/planner B-Reel
Patrik Kampman strategy/planner Volontaire
Patrik Lundberg strateg/planner Garbergs
Rebecka Gustafson strategy/planner SDG/McCann
Sara Ekholm strateg/planner Nord DDB
Simon Stefansson strateg/planner Ingo

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Som läsare får du rabatt till konferensen Analyticsdagarna!