Företag måste förstå varför människor är på sociala medier

Sociala medier upptar allt mer av vår tid och många hittar i princip alla nyheter som de behöver på Facebook. Företag som skall marknadsföra sig via sociala medier måste fundera på varför alla är där om man vill nå fram.

Allt för många företag använder sociala medier som en marknadsföringskanal på helt fel sätt. Precis som när reklamen på internet var ny såg man allt för många printkampajer som hade flyttat in på webben, efter ett tag har man lärt sig att utnyttja mediet efter användarnas digitala beteende och inte bara spegla print eller TV-kampanjen rakt av på internet.

Men tyvärr ser man samma trend i sociala medier där man inte alls har funderat på varför användarna är inne på Facebook, Instagram och YouTube utan man kör ut traditionella reklamkampanjer (många gånger rena printannonser) på exempelvis Facebook utan att fundera varför man är där, det vill säga man är där för att socialisera och man kommenterar delar eller gillar saker som de i ens nätverk har delat med sig av.

Om du vill nå framgång i sociala medier, använd dessa triggers i era kampanjer om ni vill nå fram i bruset av miljoner inlägg varje dag.

Sedan har vi alla som vill ha en genväg och satsar på influensers utan att över huvud taget granska vilka man samarbetar med. Tyvärr finns det många som köper sin trafik av falska konton och bots. En liten news flash – Icke existerande personer eller robotar kommer inte köpa era produkter och tjänster.

Precis som när man investerar i andra medier krävs det att man har koll på räckvidd och vilka man når och att den som man samarbetar med inte visar uppblåsta siffror om man vill lyckas.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apples Developers Conference – WWDC 2015