Företag måste förstå varför människor är på sociala medier | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Företag måste förstå varför människor är på sociala medier

Sociala medier upptar allt mer av vår tid och många hittar i princip alla nyheter som de behöver på Facebook. Företag som skall marknadsföra sig via sociala medier måste fundera på varför alla är där om man vill nå fram.

Allt för många företag använder sociala medier som en marknadsföringskanal på helt fel sätt. Precis som när reklamen på internet var ny såg man allt för många printkampajer som hade flyttat in på webben, efter ett tag har man lärt sig att utnyttja mediet efter användarnas digitala beteende och inte bara spegla print eller TV-kampanjen rakt av på internet.

Men tyvärr ser man samma trend i sociala medier där man inte alls har funderat på varför användarna är inne på Facebook, Instagram och YouTube utan man kör ut traditionella reklamkampanjer (många gånger rena printannonser) på exempelvis Facebook utan att fundera varför man är där, det vill säga man är där för att socialisera och man kommenterar delar eller gillar saker som de i ens nätverk har delat med sig av.

Om du vill nå framgång i sociala medier, använd dessa triggers i era kampanjer om ni vill nå fram i bruset av miljoner inlägg varje dag.

Sedan har vi alla som vill ha en genväg och satsar på influensers utan att över huvud taget granska vilka man samarbetar med. Tyvärr finns det många som köper sin trafik av falska konton och bots. En liten news flash – Icke existerande personer eller robotar kommer inte köpa era produkter och tjänster.

Precis som när man investerar i andra medier krävs det att man har koll på räckvidd och vilka man når och att den som man samarbetar med inte visar uppblåsta siffror om man vill lyckas.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>