Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook skulle lansera annonsrapporter förra året – men vi väntar fortfarande

För att adressera annonsörernas problem med transparens i det sociala nätverket bestämde Facebook förra året att det skulle ge alla annonsörer rapporter om var deras annonser visade sig och vilka möjliga annonsytor som fanns i nätverket. Många företag som lägger sina annonser hos Facebook väntar fortfarande på på sina utlovade rapporter.

Förra året sa Facebook att de skulle ge alla annonsörer rapporter som visade alla webbplatser, appar, direktartiklar och inhemska Facebook-videor som deras annonser kan visas när de annonserar i det sociala nätverket. Men dessa rapporter har uteblivit.

Facebook har börjat börjat lansera möjliga annonsplaceringar så att man vet vilka som är tillgängliga innan man kör ut sin kampanj, dessa förväntas att de bli tillgängliga för alla annonsörer i slutet av första kvartalet 2018. Facebook har dock inte ett datum tillgängligt för alla 6 miljoner annonsörer, inklusive de som köper annonser genom sin självbetjäning.

Här är de rapporter som är planerade att lanseras

Rapporter inför annonsering med tillgängliga annonsytor
Hittills har annonsörer som har köpt annonser i Facebook fått rapporter för några av de potentiella annonsplaceringar som finns innan annonsköp. Dessa inkluderar in-stream-placeringar – eller när en videosannons är kopplad till en utgivares inhemska Facebook-video som pre-roll eller mid-roll-reklam – och videoplaceringar i Facebooks annonsnätverk i olika målgrupper. Ttidigare i veckan började Facebook rapportera potentiella placeringar för sitt Audience Network, men de utelämnade Instant Articles dessa skall tillhandahållas inom kort.

Rapporter efter genomförd annonskampanj
Facebook har inte fått ut sina rapporter som man skulle få efter kampanjen, som de lovade i september 2017. Man skulle det ge alla annonsörer en lista som visar var deras annonser faktiskt hade visats. Dessa rapporter har påbörjats och Facebook förväntar sig att de skall vara tillgängliga för alla annonsörer i mitten av 2018.

Avsaknad av transparens
Förseningen av rapporterna som man skulle få både före och efter kampanjen är ett problem för alla som skall annonsera i Facebook eftersom de maximerar antalet annonser som pressas in i folks nyhetsflöden och annonsörer vet fortfarande inte var deras annonser har visats.

Till skillnad från annonser i Facebooks nyhetsflöde bör annonsörer vara vaksamma om var deras annonser visas i vilken video eller artikel eller webbplats eftersom man inte kan vara säker på i vilket sammanhang som annonserna visas och om det är lämpligt för varumärket. Facebooks brist på insyn har lett till att stora annonsköpare, som WPP: s GroupM och Publicis Groupes DigitasLBi, att rekommenderar sina kunder at inte köpa annonser Facebooks nätverk.

Företag som köper annonser i Facebook bör vara vaksamma om var deras annonser visas på Facebook, men även på alla andra platser i en programmatisk annonshandel där man många gånger inte har kontroll över var annonser för varumärket exponeras.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>