Keymetrics

Efter GDPR förväntas EU klubba igenom EPR

Jasså du trodde att GDPR var den enda stora tunga stenen du är tvungen att hantera i år? Då har vi dåliga nyheter, för efter GDPR förväntas EU klubba igenom EPR.

EPR (E-Privacy Regulation) är en lag som är på väg till EU och kommer att slå ned på en redan utmattad marknad. För GDPR är en tung process som alla företag måste hantera innan maj månad. Men EPR kommer att bli lika jobbig, eller kanske till och med jobbigare för företag som jobbar med elektronisk kommunikation.

EPR handlar om integriteten i all elektronisk kommunikation och tar vid där GDPR slutar. Med EPR och GDPR täcker man både kommunikation och personuppgifter så att medborgare har både svångrem, hängslen och skyddsväst.

Läs också: Den enda checklista du behöver för att bli GDPR-redo

Det handlar om cookies, spårningsdata, mailutskick, annonsformat som retargeting, IoT och all annan data som har med elektronisk kommunikation att göra.

Om ert företag använder eller anlitar företag som har med ovan att göra är det dags att börja studera EPR och hur den lagen kommer att påverka er affär.

Så det är med andra ord dags att utse någon på jobbet som har koll på EPR. Här är några källor som kan vara bra att titta in på då och då.

The new EU ePrivacy Regulation: what you need to know

EU Parliament moves forward with ePrivacy draft

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Adobe Summit London 2019 – Hur du skapar bättre kundupplevelse med digital teknik