Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Efter GDPR förväntas EU klubba igenom EPR

Jasså du trodde att GDPR var den enda stora tunga stenen du är tvungen att hantera i år? Då har vi dåliga nyheter, för efter GDPR förväntas EU klubba igenom EPR.

EPR (E-Privacy Regulation) är en lag som är på väg till EU och kommer att slå ned på en redan utmattad marknad. För GDPR är en tung process som alla företag måste hantera innan maj månad. Men EPR kommer att bli lika jobbig, eller kanske till och med jobbigare för företag som jobbar med elektronisk kommunikation.

EPR handlar om integriteten i all elektronisk kommunikation och tar vid där GDPR slutar. Med EPR och GDPR täcker man både kommunikation och personuppgifter så att medborgare har både svångrem, hängslen och skyddsväst.

Läs också: Den enda checklista du behöver för att bli GDPR-redo

Det handlar om cookies, spårningsdata, mailutskick, annonsformat som retargeting, IoT och all annan data som har med elektronisk kommunikation att göra.

Om ert företag använder eller anlitar företag som har med ovan att göra är det dags att börja studera EPR och hur den lagen kommer att påverka er affär.

Så det är med andra ord dags att utse någon på jobbet som har koll på EPR. Här är några källor som kan vara bra att titta in på då och då.

EU Parliament moves forward with ePrivacy draft

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>