Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Digitala marknadsförare är riktigt dåliga på att använda sin data

Idag är det min födelsedag, det är Facebook bra att kapitalisera på genom att skapa engagemang i nätverket – interaktioner leder till visningar som i sin tur ger annonsaffärer för FB.

– Men nästan alla företag som har mina personuppgifter har missat detta gyllene tillfälle att ge mig ett personligt skräddarsytt erbjudande.

Facebook har verkligen lyckats med koststycket att få alla att gratulera varandra på födelsedagen. Jag blir dock riktigt förvånad över att så få företag och digitala marknadsförare använder sig av denna data på ett smart sätt som är ett gyllene tillfälle att uppmärksamma sina tidigare kunder.

Under förmiddagen har jag fått ett 50-tal gratulationer från mitt nätverk på Facebook men bara 2 erbjudanden via e-post. Det är i och för sig trevligt att bli uppmärksammad av sina vänner digitalt, det är dock ännu trevligare är det att träffas på riktigt.

Men att företag och de som kallar sig för digitala marknadsförare inte använder den enkla data som de har med mitt personnummer är förvånande.

Jag har under det senaste året e-handlat av 20-30 olika företag, endast en av dessa har gett mig 20% rabatt som jag antagligen kommer att använda.

Jag är med i galet många kundklubbar. I princip alla butiker där jag har köpt något har jag skrivit upp mina uppgifter så att jag skall få erbjudanden.

Bara ett företag som har mina personuppgifter har gett mig ett erbjudande med 25% rabatt som jag kanske kommer att använda under veckan.

”Digitala marknadsförare är flockdjur och kan inte tänka utanför boxen och använda den data som de har. Under ”Black Friday” får man hundratals mail med olika erbjudanden, man hinner inte ens öppna alla erbjudanden under dagen.”

”Men att använda data som man har för att ge sina kunder skräddarsydda erbjudanden existerar inte, detta går dessutom att automatisera på ett snyggt sätt så att det blir personligt.”

Sedan har vi banker, försäkringsföretag, flygbolag, matvarubutiker som man är kund hos eller har lämnat som skulle kunna använda data på ett smart sätt för att skräddarsy erbjudanden.

De som man har en relation skulle kunna ge mig lite kundvård, de som jag har lämnat skulle kunna försöka vinna tillbaka mig som kund.

Skulle jag få ett personligt erbjudande om boränta, försäkring eller en resa på min födelsedag en månad innan skulle jag troligtvis nappa på något av dem.

– Om digitala marknadsförare bara tänkte lite som Facebook skulle de kunna sälja oerhört mycket mer.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>