Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Content Marketing Monstret – Vilka lyckas och vilka misslyckas

I år skall alla bygga upp ett eget Content Marketing Team. I slutet av året skall det bli spännande att se hur många av dessa som lyckades och hur många som havererade.

Är det någon av er som minns Big Data trenden för ett par år sedan? Big Data var på allas läppar och i princip vartenda företag med självaktning hade ett Big Data projekt på gång och satte in ett team som skulle satsa på detta. Efter ett tag blev det tyst i ledningsgrupperna och ingen ville nämna det misslyckade Big Data-projektet som man hade satt igång.

Samma sak är det just nu med Content Marketing! Alla företag med självaktning vill satsa på Content Marketing då man har förstått att det är ett otroligt bra sätt att skapa engagemang hos sina kunder och prospekts samt att det är ett mycket bra för att få SEO (att man kommer högt upp i sökträffar då man har relevanta sökord på hemsidan).

Precis som med Big Data är Content Marketing en konst som få behärskar. – Men alla tror att de kan skapa lite bra texter snabbt och enkelt.

Låt mig släppa en bomb – Det är inte snabbt och enkelt att varje vecka skapa bra relevanta texter som era kunder och prospekts vill läsa. Dålig Content Marketing skapar snarare en en dålig relation med era kunder och prospekts.

Jag ser tyvärr otroligt mycket dålig Content Marketing på många håll – Men ledningen kan bocka av checklistan att nu jobbar vi med Content Marketing. Sedan efter ett halvår när det inte gav effekt – på grund av dåliga irrelevanta texter – kommer många företag troligtvis säga att Content Marketing var inget för oss, precis som det var med Big Data.

Låt mig släppa ännu en viktig insikt – Bra Content Marketing fungerar otroligt bra och skapar engagemang spridning och man får ett bra sätt att kommunicera sitt budskap med sina läsare mellan tio till femton minuter.

Hur kan jag veta vad som fungerar eller inte frågar ni kanske då? Kan det bero på att jag har skrivit 1750 artiklar här på Dagensanalys.se och har hjälpt många företag med Native-samarbeten och att vi har en lästid på just tio till femton minuter på mina artiklar.

Om ni verkligen vill lyckas med er Content Marketing satsning – Anlita personer som har har kunskap, erfarenhet och som gillar att skriva vassa texter. Då kommer ni garanterat att lyckas.

Är ni en av dem som satsar på Content Marketing i år?

Är ni en av dem som kommer att lyckas eller misslyckas?

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

3 Kommentarer

Vi resonerade lite annorlunda när vi startade vår ordentliga satsning på content. Alla på bolaget hjälper till att producera bra och relevant innehåll på våra olika plattformar så som webb, blogg, community och SoMe.
Det hela började med en kick-off på temat ”alla kan sälja”.
Rekommenderas starkt.

Svara

Bra skrivet.
Visst ska man våga hänga på trender om man tror det är bra men samtidigt ska man inse sina begränsningar.
En avvägning igen alltså.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>