Keymetrics

Är detta början på slutet för alla social influencers – Twitter har börjat rensa bort köpta följare

Flera kändisar har förlorat otroligt många följare när det har uppdagats att de har köpt sina följare, otroligt pinsamt för alla som hävdar att de har en stor publik som inte existerar.

Twitter har börjat rensa bort falska konton, frågan är om Facebook vågar göra samma sak med Instagram.

Clay Aiken, Lisa Rinna och John Leguziamo har förlorat ett stort antal följare efter det att Twitter sagt att det är medvetet att användare köper sina efterföljare. Kocken Paul Hollywood raderade sitt Twitter-konto när det uppdagades att han betalar för sina följare.

Kändisar tjänar stora pengar med sociala medier, räckvidd är valutan som man köper och därför köper många kändisar sina anhängare för att blåsa upp deras följarskara. Men nu börjar det uppdagas att många betalar för falska konton för som följer dem.

På detta vis lurar man alla som vill betala för att nå ut i deras nätverk då det inte är riktiga personer som kan köpa annonserad vara eller tjänst.

Singer Clay Aiken, Baroness Martha Lane-Fox, ”realitystar stjärnan” Lisa Rinna, olympisk mästare James Cracknell, samt skådespelaren John Leguziamo har blivit påkomna med att ha köpt falska anhängare.

Kändisen Paul Hollywood raderade till och med sitt Twitter-konto i skam efter att det upptäcktes att han hade köpt ungefär 600 000 av hans Twitter-anhängare.

”Frågan är när något media i Sverige törs göra en liknande granskning på alla svenska social influencers”

Resultaten publicerades som en del av en New York Times-undersökning av den svarta marknaden i sociala medier.

Twitter har lovat att stänga ned falska konton falska konton efter att det visades att det amerikanska företaget Devumi hjälpt 200 000 personer att köpa falska anhängare.

Kändisarna är bland de 200 000 kunderna som har anmält sig för deras tjänster. Devumi säljer Twitter-anhängare och retweets till modeller, skådespelare, idrottare, alla möjliga kändisar och företag,

Totalt har Devumi sålt ungefär 200 miljoner Twitter-anhängare till mer än 39 tusen kunder, enligt Times.

Devumi skapar botkonton med riktiga namn, foton och annan personlig information från riktiga människor. Information från Twitter-användare har använts för att bygga robotar som säljs av Devumi och andra liknande företag som hjälper kändisar att köpa falska följare.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
RTB House lanserar Snippet Ads