Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

6 steg för att veta om du pratar med en bot

Det börjar bli allt vanligare att företag investerar i botar för att hantera kundservicefunktioner, och på exempelvis Twitter bedöms ca 30 miljoner konton hanteras av botar. Så hur vet du då om du pratar med en människa eller en maskin? Den här enkla 6-stegs guiden hjälper dig att sålla kablarna från köttet.

Vid slutet av 2017 uppgav analysföretaget Gartner att endast två procent av företag hade implementerat botar i sin kundtjänst, men redan om två år förväntas 40 % av all dataanalys kopplad till kundupplevelser hanteras av datorer. De botar du stöter på när du hänger på sociala nätverk är dock sällan inriktade på att hjälpa dig i samma utsträckning som företagens kundtjänstbotar. Då kan det vara bra att veta hur du identifierar dessa botstyrda konton, så du i alla fall vet vilka förutsättningarna för kommunikationen är.

1. Kolla biografin
Verkar det som att biografin beskriver en faktisk människa, eller hänger det inte riktigt ihop?
2. Kolla profilbilden
Fejkade konton kan ibland bara ha en silhouette, eller en bild som inte är en människa. Det är givetvis inte säkert att det är en bot bara för att profilbilden inte visar en människa, men det kan vara en indikator.
3. Bildgoogla profilbilden
Om det är en människa på bilden, gör en bildsökning på Google och se om samma bild förekommer på flera platser. Verkar det vara en bild som tillhör samma person på olika sociala medier, eller är det en bild som förekommer i tusentals stock-photos? Svaret är ofta väldigt talande.
4. Kolla inläggsfrekvensen
Lägger kontot upp inlägg med bara några minuters intervall under hela dagen? Om det inte är Carl Bildt kan det vara läge att fundera på om det istället är en bot.
5. Kolla vad de förespråkar
En bot skapas ofta med syftet att driva mer ljusskygga politiska agendor. Förespråkas exempelvis extrema åsikter, gärna med länkar till fejkade nyhetssajter, är det kanske ingen du vill associera dig med, oavsett om det är en bot eller inte.
6. Kolla följarstatistiken
Om kontot plötsligt fått en stor mängd följare under ett kort tidsspann kan det vara värt att fundera på hur det kommer sig. Om det är en bot som ingår i ett spam-nätverk är det enkelt att koppla ihop flera följare, och på så sätt få en sådan boost, alternativt köpa följare för att verka inflytelserik och därmed locka fler.

När du väl identifierat att det är en bot behöver du fundera på vad du vill göra åt det. Att skriva till kontot är sällan en bra lösning, såvida det inte är en kundtjänstbot som du faktiskt vill ha kontakt med. Men om det är en spam-bot bör du anmäla den till plattformsägaren. När du väl gjort din anmälan kan du blockera kontot så du slipper störas av irrelevanta inlägg och istället kan lägga din tid på människor av kött och blod.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>