Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 viktiga digitala trender som du bör ha koll på under 2018

Alla har idag en strategi för sin digitala marknadsföring och man jobbar med sin digitala transformation. Men det är oerhört mycket man skall ha koll på för att lyckas, vi bjuder på fem heta trender.

Här kommer mina 5 heta trender

1. Mobil strategi

Vi har missionerat om att man måste ha en mobil strategi i åratal, det är till och med så att vissa trendspanare säger att mobil är inte en trend längre. Här måste vi dock fortsätta missionera om att man måste ha en Mobile First strategi. Alla användare använder idag sin mobil till allt, framförallt den yngre generationen har helt hoppat över datorn och använder bara mobilen. Detta har de amerikanska drakarna Facebook och Google insett. Facebook har sedan länge fler mobila användare än datoranvändare. Google indexerar mobila sidor högre i sina sök-algoritmer då man vill få fram ett bra sökresultat baserat på användarnas beteende.

Men trots detta har många svenska företag fortfarande inte en väl fungerande mobil närvaro. Sätt en mobil strategi och engagera dig med dina kunder och prospekts. Det innebär att man måste skapa en fungerande mobil webbplats.

Att inte ha en väl fungerande mobilsida är helt enkelt som att ignorera sina kunder och inte vara tillgänglig när de vill komma i kontakt med er. Det finns de som säger att min målgrupp använder inte mobilen, alla använder idag mobilen till allt.

2. Strategi för olika mediekanaler

Det har aldrig funnits fler möjligheter att komma i kontakt med sina kunder och prospekts än det är idag, samtidigt har det aldrig varit svårare att sätta en strategi för hur man skall nå dem. Utbudet av kanaler att kommunicera sitt budskap har fullkomligen exploderat de senaste 15 åren. Från att man körde print och tv annonsering finns det idag oändliga möjligheter att kommunicera. Man kan köra kampanjer via Facebook och Instagram, sökstrategier via Google och video på YouTube, vi har även Snapchat, LinkedIn och många fler kanaler.

Men vi har inte flera timmar på dygnet och tittar man på mediemätningar som Nordicom och Orvesto ser man att tiden som man spenderar på medier är relativt lika över 15 år, man har bara fler kanaler att välja mellan och lägger mindre tid på traditionella medier och mer på digitala än man gjorde tidigare.

Det går inte längre att bara kommunicera via ett par kanaler, man måste ha en närvaro i många olika kanaler och analysera vilken kanal som fungerar bäst för respektive målgrupp om man vill uppnå effekt idag. Svårt för marknadsföraren men roligt för analytikern.

3. Content Marketing

Många vet tyvärr inte vad Content Marketing är och man ser tyvärr att det många gånger används på helt fel sätt (alldeles för säljigt). Content Marketing är troligtvis en av de mest effektiva sätten att få ut sitt budskap, förutsatt att det utförs på rätt sätt. Att jobba med Content Marketing innebär att man delar på kunskap, tips och guider. Om man är bra på att berätta historier och dela med sig av nyttiga saker kommer många att besöka era digitala kanaler för att lära sig om det som ni gör.

Att inte jobba med Content Marketing och inte svara på kunskapstörsten som finns när människor söker på saker som ni kan eller gör kommer inte gynna er SEO-strategi, snarare tvärt om ni kommer inte finnas på sökträffarna när man är ute efter det ni säljer.

Genom att svara bra på kundernas frågor kommer även Google och deras algoritmer att gilla er och ni kommer att få en bra organisk sökträff.

4. Video

Tillväxten av videoinlägg på Facebook (som nu även finns på LinkedIn) och andra kanaler kommer fortsätta växa starkt ett tag framöver. Framförallt den yngre generationer söker heller på YouTube än på Google. Så om ni vill synas i sociala medier och i sökträffar för den yngre generationen som måste ni finnas på video och ha en uttalad strategi för detta. Video hjälper till att berätta mer övertygande historier än du kan göra med ren text då du kombinerar flera element som det visuella och ljud. Att ha video som en målsida eller en försäljningssida kan till öka konverteringen med så mycket som 80 procent visar forskning.

Kom igång och publicera ett videoinlägg i veckan på Facebook eller LinkedIn med Facebook Live, YouTube-video. Det spelar ingen roll vilken kanal du väljer, det viktiga är att du börjar testa och får igång en vana att producera videoinnehåll för dina kunder och prospekts.

Video kommer att stå för 80 procent av innehållet på nätet inom en snar framtid, har du råd att inte vara med och synas med dina produkter och tjänster.

5. AI och Chatbots

Vi kommer att få se allt fler smarta läsningar med artificiell intelligens med chatbots som svarar på dina frågor och hjälper dig i din vardag så bra att du kommer att tro att det är en mänsklig person som svarar på dina frågor. Chatbots kombinerat med AI är ett otroligt effektivt verktyg där du kan ställa dina frågor till din dator eller mobil så svarar den på dem. Idag är en stor del av tekniken baserad på text men honom en snar framtid kommer du kunna prata med din mobil när du exempelvis vill beställa mat eller ordna en resa så kommer en bot på andra sidan svara och koppla ihop dig med de företag och tjänster som bäst levererar det du frågade efter.

Har du många kundärenden bör du starta en chatbot på din webbplats eller på Facebook och automatisera svaren på de frågor som dina kunder har och du kommer ha en responstid som är direkt. Användarna kommer i framtiden inte ha tålamod att vänta några timmar på att få ett svar från dig om konkurrenten svarar direkt när man frågar med text eller om man pratar med deras bot.

De riktigt bra integrationerna med bots är väldigt svåra att särskilja om du pratar med en verklig person eller en bot.

”Sluta fokusera att försöka fånga uppmärksamhet och se till att du levererar ett värde till dina kunder, om du berättar din historia på ett bra sätt kommer folk att gilla ditt företag”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>