Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 Tips hur du garanterat misslyckas i sociala medier

Content Marketing-specialisten Pontus Staunstrup har satt ihop en guide vad du INTE skall göra om du vill lyckas nå fram i det digitala bruset.

Dagens företagsledare och marknadschefer kan inte ha missat den digitala revolutionen och sociala medier som upptar allt mer av människors liv.

– Trots det saknar många företag en tydlig strategi för digital marknadsföring och just sociala medier?

Läs gärna denna och fundera på din närvaro i sociala medier:
Har man ingen närvaro på sociala medier finns man inte

Här har ni Pontus Staunstrup fem tips hur du garanterat misslyckas i sociala medier och kan rapportera till ledningen ”våra kunder finns inte i sociala medier” och fortsätta köpa bannerannonser som ingen ser.

1. Ignorera kommentarer och frågor
Ett av de mest effektiva sätten att snabbt bli ointressant på sociala medier är att aldrig svara på frågor, kommentarer eller på något sätt visa att du lagt märke till vad andra säger eller gör på din företagssida. Besökarna lär sig snabbt att det inte händer något där och struntar i att komma tillbaka – Du vinner!

2. Stockbilder räcker utmärkt
Posta gärna gamla stockbilder eller ännu hellre egna bilder från bildbanken. Helst sådana som visar två äldre herrar i kostym som skakar hand med varandra. Bilder direkt från produktkatalogen går också bra. Snart blir din sida aktivt bortvald i de olika sociala medier-kanalerna – Winning!

3. Posta oregelbundet
Inget säger ointresse som att posta med ojämna mellanrum och tydligt visa att du inte är seriös med sociala medier. Släng ut lite gammal skåpmat någon gång när andan faller på, och slösa inte tid på att planera något. Det blir extra dåligt om du ser till att det som händer i sociala medier inte på något sätt är kopplat till andra marknadsaktiviteter – High five!

4 Köp en dyr kändis
Kommer du ihåg när du brukade sälja grej med tjej? Nuförtiden kan du göra samma sak, fast med en kändis. Köp på dig lite dyra samarbeten med kändisar som inte har någonting med ditt varumärke att göra. Och låt dem posta precis som de själva vill. Ingen kommer att fatta något – Full pott till dig!

5. Gå brett med allt
För att vara säker på att ingen bryr sig om det du gör i sociala medier ska du posta innehåll helt utan att tänka målgrupp. Sådant som riktar sig till äldre sitter klockrent på Snapchat, och på LinkedIn postar du om produkter för en tonårspublik. Allra helst ska du köra allt du har överallt, med samma texter och bilder. Ingen kommer att fatta något – Snart är du hemma!

Är det så att sociala medier inte fungerar?
Om du kör de här tipsen en tid kommer ingen att vilja ha med ditt företag i sociala medier alls, och du kan lugnt rapportera tillbaka till VD och ledningsgrupp att er målgrupp inte är ”mogen” för en ”always-on digital approach”. Passa på att be om lite mer pengar för en kampanj i TV och print, med lite banners för att täcka det digitala. Nu pratar vi riktig marknadsföring – och byrån är redan igång med skisserna.

Fast egentligen är det ju tvärt om…
Om du ska ha en chans att nå dina målgrupper behöver du ha en närvaro i rätt sociala medier – där de finns och vill prata med dig. Du svara på deras frågor, lyssna på det de säger och ge dem innehåll som är värdefullt för dem. Du kan inte lyckas med traditionell marknadsföring, som mest är envägskommunikation, i dagens digitala landskap.

Är du sugen på fler tips från Pontus Staunstrup besök hans hemsida

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>