5 stekheta tips hur hur du maximerar räckvidden på Facebook och LinkedIn | Dagensanalys.se
Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 stekheta tips hur hur du maximerar räckvidden på Facebook och LinkedIn

Alla företag med självaktning har en strategi och någon som är ansvarig för kommunikation och marknadsföring via sociala medier.

Sociala medier har på kort tid blivit stället där alla har koll på sina kompisar, sitt nätverk och håller koll på de senaste nyheterna. Det är hygienkrav att man som företag har en uttalad strategi och en kommunikationsplan för sociala medier.

Men det är inte så enkelt att nå fram bland alla miljontalls inlägg som läggs upp varje dag. Många kämpar med att få räckvidd och engagemang för sina inlägg och det är många gånger de närmast sörjande som plikttroget gillar.

Hur gör man då om man vill nå fram i bruset? Jag har fem heta tips som alla har fungerat otroligt bra. Fundera vilken som passar er bäst och var inte rädda att testa, genom att lägga upp många inlägg kan ni lära er vad som fungera eller inte fungerar. Lägger ni bara upp ett par inlägg i veckan är inlärningskurvan enormt lång så bomba hellre ut många och testa olika hypoteser.

Här har ni mina fem tips som jag har testat och som har fungerat

Väck en aktuell fråga och skapa debatt

Att ifrågasätta saker som uppenbara är helt fel och ställa frågan till dem som har publicerat dem är ett otroligt effektivt sätt att skapa stor räckvidd. Jag gjorde ett experiment för en tid sedan där jag ifrågasatte hur det är möjligt att ha en räckvidd på 25 miljoner när det bara finns 10 miljoner svenskar – räckvidd är hur många ögonpar man har möjlighet att nå med olika medier, om man plussar ihop olika medier får vi inte fler ögonpar. Debatten var het och många tyckte till och jag fick till sist ett riktigt syrligt svar från den som var ansvarig.

Jag lyckades med konststycket att knäcka LinkedIns algoritmer och få stor spridning i en fråga som jag tycker är viktig. Man får dock vara beredd på att om man ifrågasätter något är risken att man får denna typ av otrevliga svar. Det är viktigt att inte ta det personligt, man får vara beredd på att om man sticker nageln i ögat på någon och det gör ont så de kan bita tillbaka.

Exempel på inlägg som nådde 2184 personer jag har bara 877 följare – så jag nådde 2,5 ggr fler än min publik på LinkedIn helt organiskt

Få dina följare att göra jobbet åt dig

Att få andra att göra jobbet åt dig i sociala medier är det enklaste sättet att nå fram. För att göra detta måste du först skapa en dialog och få följare som är engagerade och tycker att det du skriver är så pass bra att de vill dela det på heliga platser på Facebook där många är aktiva.

Får du bara en riktigt bra delning på rätt plats är det bättre än 10-20 halvhjärtade delningar.

Det här inlägget har nått 3477 helt organiskt på en sida med 258 som gillar den med endast en delning – det är organisk räckvidd på över 1000 procent större än sidan

Lyft fram specialister med unik kompetens

Att få specialister som har unik kompetens, ett stort nätverk och som arbetar på stora välkända företag att dela sina hetaste tips är ett säkert sätt att få många att läsa. I början av året intervjuade jag 6 digitala specialister och bad dem berätta om vad de såg framför sig under 2018.

Alla dessa personer har ett stort nätverk där de har delat sina tips och andra personer har delat, kommenterat och gillat artikeln.

Denna artikel har fått 12215 sidvisningar, där 3263 unika har lagt 14:26 minuter på att läsa artikel – dessutom har den delats på LinkedIn och Facebook och fått en otroligt bra viral spridning

Dela bra dagsaktuella tips som alla vill ha

Det finns vissa saker som alla vill veta. Som exempelvis hur man kommer åt Netflix amerikanska utbud, eller hur man kommer runt betalväggar. Dessa två artiklar har dragit trafik under flera år på Dagensanalys.se. Hitta de Tips och Guider som ni kan dela med er av i er bransch som alla vill ha så kommer ni ha en konstant trafikkälla.

Dessa tips kan ni publicera om och om igen på Facebook och LinkedIn så länge de är aktuella och när de inte längre är aktuella av olika anledningar publicerar ni en ny med de dagsaktuella förutsättningarna.

Debattera, diskutera och locka in andra

Det viktigaste tipset spar jag till sist. Sociala medier är ingen envägskommunikation där ni lägger upp reklamkampanjer. När ni har publicerat något på er webb eller om ni har en viktig nyhet som ni vill förmedla skall dessa ut på sociala medier.

När man har publicerat på sociala medier börjar det viktiga arbetet att sprida budskapet till de som ni tror är intresserade med namntaggning och försök starta en diskussion för att få fart på algoritmerna.

Desto fler som kommenterar och delar desto fler når ni.

”Var aktiv i sociala medier så kommer framgången vara given”

Behöver du hjälp med dina inlägg i sociala medier?

Kontakta peter@dagensanalys.se

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>