Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

3 need-to-have och 7 nice-to-have när du skapar din LinkedIn-profil

Det pratas mycket om hur effektivt LinkedIn är för både affärsmöjligheter och rekrytering. Men vad många inte tänker på är att det, precis som för andra sociala medier, handlar om människor som kontaktar människor. Det betyder att oavsett hur bra du är på att använda dig av LinkedIns olika funktioner, så är den egen profil grunden. Här kommer därför 10 tips på hur du skapar en utmärkt profil.

LinkedIn har utvecklats till en effektiv plattform i affärssammanhang. Här letar människor nya medarbetare, nya jobb, nya affärsmöjligheter och nya samarbetspartners. De ber om hjälp och ställer frågor, delar med sig av tips och bygger sina nätverk. Grunden i allt detta är den profil som berättar vem du är, därför måste du se till att din profil ger en representativ bild som samtidigt väcker intresse hos dina besökare. Vi pratade med Ulrika Mårtén, en av 11 officiella LinkedIn-experter i Sverige, om hur du skapar en LinkedIn-profil som stöttar, och inte sabbar, dina affärsmöjligheter.

Innan du ger dig i kast med att utveckla din profil bör du fundera på vad det är du vill kommunicera och vad ditt mål med att vara på LinkedIn är. Försök sätta dig i dina kunders kläder och tänk igenom vilka problem de har som du kan lösa, samt vilka nyckelord som en potentiell kund kan tänkas söka på. Om dina kunder är ute efter någon som kan hjälpa dem med programmatisk marknadsföring så är det ett typiskt nyckelord som du bör ha med i profilen. Dessa nyckelord bör dessutom förekomma minst tre gånger i profilen. Har du funderat klart? Då sätter vi igång!

3 saker du absolut måste fixa!

1. Ha ett professionellt foto. Det här är ett affärsnätverk, så visa att du kommunicerar professionalism och seriositet. Exakt hur det ska se ut beror givetvis på vad du jobbar med, men paraplydrinkar i en solstol går bort om du inte jobbar som resereporter, och knappt ens då. Studier visar dessutom att med ett profilfoto får du 9 gånger fler kontaktförfrågningar och hela 21 gånger fler profilvisningar
2. Ha en kort och kärnfull rubrik. Skriv inte bara vad du jobbar med, utan vad för problem du kan lösa eller vad din passion är. Här bör du även få in några av de nyckelord som du valt ut.
3. Sammanfattningens två översta rader är viktigast. Efter två rader måste besökaren nämligen klicka för att läsa mer, och om det första inte är tillräckligt intressant lär de inte klicka vidare. Utveckla vidare vad för problem du löser, och se till att ha med dina nyckelord även här.

7 saker som ytterligare bygger din profil

1. Ha uppdaterade kontaktuppgifter. Du vill ju att människor ska kunna höra av sig till dig, se därför till att de inte mailar en adress som slutat fungera.
2. Fyll på med en beskrivning av din nuvarande roll och tjänst. Det går att skriva om vad du gör i din roll, och även passa på att få in några av nyckelorden här också.
3. Utbildningar och kurser som du gått. Det är kanske inte bara din skolgång, utan andra kurser, utbildningar och certifieringar som kanske är mer relevanta i många sammanhang.
4. Dina två senaste tjänster är viktiga. Längre än så är det oftast inte relevant att gå tillbaka. Men se till att dessa har en mer utförlig beskrivning av vad du faktiskt gjort och vilka kundproblem som du löst.
5. Minst tre kompetenser. Det kan så klart vara en mycket diger lista, men se till att de tre kompetenser som du vill ska synas finns med och lyfts fram lite extra, något som du själv kan ändra. (Du kan även be kollegor eller kunder att intyga dina kompetenser.)
6. Be om rekommendationer. Ett bra tillfälle är när du gjort slutleverans till en kund som är nöjd. Tänk på att vissa kunder får många förfrågningar om rekommendationer. För att underlätta för kunden kan du skriva ett förslag som kunden kan utgå ifrån om den inte vill/har tid att skriva rekommendationer. Maila ditt förslag till kunden tillsammans med en länk till din profil så gör du det enkelt att rekommendera dig.
7. Ändra din personliga LinkedIn-url. När du skapar ett konto kan du ibland få en linkedin-adress som innehåller siffror med mera. Se till att ändra denna url till en som bättre passar ditt namn så du blir enklare att hitta. Detta gör du under dina profilinställningar.

För att se den fullständiga checklistan och få en guide för hur du steg för steg skapar din profil finns mer information att tillgå här!

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>