Keymetrics

YouTube stramar åt reglerna kring annonsering på nätverket

2017 var ett tufft år för YouTube som såg flera annonsörer lämna nätverket i samband med skandaler kring reklam som placerades i videor som uppmuntrade till våld och terror. Sedan dess har de vidtagit flera steg för att trygga annonsörernas säkerhet, och igår kom ytterligare åtstramningar som ytterligare ska skydda varumärken, men som gör det svårare för små aktörer att tjäna pengar.

Det var igår som Neal Mohan, produktchef på Google, tillsammans med affärschefen Robert Kyncl och vice VD för display, video och analys Paul Muret presenterade de nya regler och initiativ som från och med nu gäller på YouTube. Det är ett omfattande program som dels innefattar hårdare kontroll av de användare som tjänar pengar på nätverket, manuell genomgång av videor som finns i Google Preferred, större kontroll för annonsörer i fråga om vad som är godkänt innehåll, samt bättre skydd för kreatörer på YouTube.

En stor skillnad är de krav som nu ställs på de som skapar innehåll för YouTube. För att kunna komma med i YouTubes Partner Program (YPP) måste du nu, utöver de 10.000 views på de filmer du skapat, även ha minst 1.000 följare samt 4.000 visningstimar under de senaste 12 månaderna. De nya kraven är betydligt tuffare, och bedömare menar att tiotusentals användare nu sparkas ut från YPP. Enligt Mohan och Kyncl har dock så gott som alla som inte längre kvalificerar för YPP en inkomst på under 100 dollar per år från annonser på YouTube, och de flesta tjänade dessutom mindre än 2,5 dollar under förra månaden.

Det innebär dock att det kommer bli svårare för nya YouTubers att börja tjäna pengar på sina videor, och frågan är om det verkligen är storleken som ska vara avgörande. Givetvis påverkar kreatörens aktivitetsnivå hur många som faktiskt tittar på innehållet, och ett delmål med de nya reglerna är sannolikt att enbart aktiva kreatörer ska kunna tjäna pengar på nätverket, medan kreatörer som lagt av eller trappat ner inte längre premieras. Det kommer även göra det svårare för spammare, identitetstjuvar och andra som försöker ta genvägar till att tjäna pengar på nätverket. Det innebär samtidigt ett uppsving för de kreatörer som på ett positivt sätt bidrar till nätverket.

Den största skillnaden är sannolikt att YouTube manuellt kommer att gå igenom alla videor som läggs upp via Google Preferred. Det är en funktion som skapades för flera år sedan som ett sätt att locka annonsörer till YouTube istället för att annonsera via TV. Preferred innebär att vissa filmer och kreatörer valts ut som ”annonsvänliga” och därmed säkrare för annonsörer att synas i samband med. YouTube kommer under 2018 att anlita över 10.000 personer för att gå igenom alla de filmer som finns på Google Preferred, för att säkerställa att de verkligen lever upp till löftet om att vara garanterat annonsvänliga.

Utöver den manuella genomgången införs även en tre-stegs bedömning för hur annonsvänlig en video är. Annonsörer kan sedan själva göra en avvägning hur kritiskt det är att deras varumärke inte syns tillsammans med visst innehåll. Ju hårdare krav på annonsvänlighet, desto lägre blir räckvidden, så det är upp till varje annonsör att själva fatta beslut om var gränsen ska gå för just deras varumärke.

De nya reglerna och insatserna är mycket välkomna, och Muret säger i ett uttalande att ”Utmaningarna vi mötte under 2017 har hjälpt oss att göra tuffa med nödvändiga förändringar för 2018”. Nu hoppas vi på ett säkrare och bättre annonsår 2018 än vad vi såg under 2017.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Cure Media expanderar i Europa med kontor i Berlin