Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vinnarna är de som använder sig av data, psykologi och experiment

Vi passade på att fråga John ”Chief” Ekman – Conversation Optimization Fanatic – om vad han tror man måste göra för att lyckas i det digitala.

John du har jobbat med webbkonvertering under flera år nu. Har företagen plockat alla sina lågt hängande frukter, eller finns det fortfarande saker kvar att göra?

Till att börja med har de allra flesta inte ens plockat sina lågt hängande frukter. För det andra så är det en tankevurpa att man ska tjäna mest på att plocka dessa frukter. Det är enklast att göra, men man tjänar minst på det.

Alltså finns den riktigt stora potentialen fortfarande kvar. Och vad är den då, undrar du nu?

Jo, felet man gör är att man tror att konverteringsoptimering handlar om konvertering. Nu går vi in i en värld där fler och fler kunder bestämt sig för vilka digitala kompisar man vill ha. Man har sitt Spotify, sitt Cmore, sitt Sportamore, sitt Stayhard, eller vad man nu gillar mest.

Så nu ändras spelet till att engagera och tjäna pengar på de kunder vi redan har. Kolla gärna videon på Gerry Mc Govern som pratade om detta på vår konferens Conversion Jam (Tips: han hade högst speaker rating av alla).

Så vinnarna 2018 kommer vara de som kan använda ”the CRO killer Combo” av data, psykologi & experiment för att optimera, inte konverteringsgrad, utan kundlivstidsvärde.

Och vill du bli vinnare bortom 2018 är det dags att redan nu börja fundera på hur nästa våg inom vår interaktion med datorer kommer att påverka din affär. AI kanske du tänker nu? Fel – jag undrar. ”Hur ser ditt företags röst-strategi ut”?

Läs även vad 5 andra digitala specialister tror om framtiden – 6 Digitala specialister ger sina hetaste tips för 2018

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>