Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vem behöver en mediebyrå när vi har AI – Volkswagen använder artificiell intelligens i sin medieplanering

Varför låta en människa göra arbetet som en maskin med artificiell intelligens kan göra bättre. Volkswagen Tyskland ökade deras försäljning när de gick över till AI i deras medieplanering.

Volkswagen Tyskland arbetar med Blackwood Seven, en dansk mediebyrå som använder AI och prediktiv analys för att predicera hur de skall fördela mediebudgeten och de säljer fler bilar än vad det skulle ha om det hade gått med mediebyråns rekommendation, säger Lutz Kothe ansvarig för marknadsföring och PR hos Volkswagen personbilar.

Lutz Kothe säger att hans team använder Blackwood Sevens algoritm för att köpa rätt annonser baserat på tidigare försäljning.

Att definiera rollen för AI-plattformen har tagit ett tag för Volkswagen. För två år sedan släppte lämnade de MediaCom och flyttade hela digitala annonsering i Tyskland till Blackwood Seven. Vid den tiden var Kothe inte så säker på att algoritmen skulle kunna leverera bättre rekommendationer än mediebyrån, men tecknen var lovade efter bara några månader.

Mellan september och december 2016 använde Volkswagen algoritmen för en kampanj för sin deras modell UP. Vilket ledde till 14 procent ökning av ordrar från Volkswagens återförsäljare, jämfört med vad de hade när kampanjen enbart gick på mediebyråns rekommendationer. I vissa fall har skillnaden mellan algoritmens och mediebyrån varit så hög som 20 procent, har Kothe avslöjat.

Efter de tidiga testerna har Volkswagen nu tillämpat algoritmen på alla sina mediestrategier i Tyskland. Varje bilmodell har olika strategier och AI lägger medieinvesteringarna där de ger bäst avkastning. medieplaneringen baseras på Volkswagens transaktionsdata – eller inkommande order – samt marknadsdata som bränslepris, konkurrentpriser och övergripande bilregistreringar från källor som Nielsen. Liksom andra AI-plattformar, desto mer data som matas in i algoritmen desto smartare blir Blackwood Seven rekommendationerna.

Volkswagens marknadsföringsteam har köpt på rekommendationerna för annonsvisningar, sökordsmarknadsföring och annonsering i sociala medier via plattformen under 2017. Genom att kringgå mediebyrån och gå direkt till publicister och andra annonsplatser har Volkswagen undvikit eventuella dolda rabatter som kan uppstå när man köper via en byrå.

Under 2018 kommer dock Volkswagen endast att använda AI-plattformen för att planera sina kampanjer – inte för att köpa annonser – då de sedan ett år sedan slutit avtal med PHD som sin globala mediebyrå.

Det som skiljer arbetet med att arbeta med AI för att planera sina medieköp. Volkswagens marknadsförare har tidigare haft data från mer än 1400 beröringspunkter, men de valde ändå att lita på ”personliga rekommendationer som kommer från mediebyrån” som inte helt baseras på data. Fördelen är att algoritmen ger Volkswagen möjlighet att bättre planera vart de skall planera sina medieköp. Ju mer exakta rekommendationerna blir desto mer kan man styra var man skall placera sina annonser.

Det betyder att man kan investera mindre för vissa kampanjer och fortfarande se en ökning i försäljning. Men det är inte lätt att lita på en maskin. Efter två års arbete med Blackwood Seven och ett år före den tidiga diskussionen talar Volkswagen tyska team nu med andra marknader om algoritmens prestanda.

Men hypen om att AI kommer att ersätta mediebyråer är inte helt sanningsenlig, det inte kommer att hända inom en snar framtid. Blackwood Sevens misslyckade lansering i U.K. är ett exempel på det, de stängde sitt kontor där förra månaden efter bara ett år. Trots att de kan erbjuda marknadsförare bättre kontroll över sin medieplanering och ge dem bättre transparens.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>