Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sociala medier funkar ganska bra som säljkanal – Men sociala medier fungerar superbra om man engagerar publiken

Social selling är en av de hetaste trenderna just nu, många människor är inne i sociala medier oftare än de är inne på andra sajter idag.

Varför inte exponera dem för annonserbjudanden och möta kunderna där de är och faktiskt använda kraften i sociala medier och kommunicera genom att dela tips och guider. Att filma och sända live fungera otroligt mycket bättre än att ta traditionella reklamkampanjer och placera dem i sociala medier om man vill engagera sin publik.

”Medier har förstått att sociala medier driver trafik så de är aktiva i alla kanaler för att sprida sina nyheter så att man skall besöka deras sajt, så varför inte flytta säljkommunikationen direkt in i sociala medier och möta kunderna på deras villkor.”

Vilken analytiker son helst kan se att inlägg som skapar en diskussion och debatt där man bjuder in till samtal ökar engagemanget tusenfalt, frågan är varför gör inte alla marknadsförare det då. Svaret är att man har en checklista med kampanjer och säljmål som måste uppfyllas och man kör ut sina kampanjer i social och köper räckvidd för att nå ut med budskapet, och ja det fungerar och driver försäljning. Men det skulle kunna fungera ännu bättre.

Samtidigt placerar många företag stora pengar hos social influensers som är mästare på att engagera sin publik, varför gör man inte detta själva. Det är svårt och man har inte kompetensen, men samtidigt är det inte så svårt då det handlar om att vara personlig och att engagera sin publik och lyfta andra personer som använder era produkter och tjänster.

”Era kunder är era bästa ambassadörer, varför inte använda dem och låta dem tala om varför de använder just er produkt eller tjänst.”

Det finns inget som väger så tungt som en personlig rekommendation vid ett köpbeslut. Tänk om ni kunde få flera kunder att berätta om hur bra ni är eller hur bra era produkter och tjänster är, tror ni inte att det skulle hjälpa er försäljning.

Är det så att ett sista minuten ”Passa På” erbjudande fungerar bättre än att någon av era kunder personligen rekommenderar er produkt/tjänst, har ni analyserat det?

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>