Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Sociala medier allt mer viktiga i företagens digitala strategier

Vi passade på att fråga Nina Jansdotter – en av de vassaste LinkedIn-influencers just nu – vad hon tror om sociala mediers roll när företagen skall kommunicera. Läs hennes svar här.

Jag hoppas att den kommer att ha en ännu större roll framöver och, jag understryker, på rätt sätt. Här verkar finnas mycket kvar att lära, vilket är naturligt i ett skifte för hur vi verkar och kommunicerar som den digitala världen erbjuder. Många företag, även inom mer konservativa branscher, har förstått att det går inte att komma undan att finnas i sociala medier, även om många i de ledningsgrupperna inte själva är aktiva där, i alla fall inte mer än att de i princip bara har registrerat en profil. De förstår att de behöver lägga en allt större pott marknadsföringspengar inom detta området och det är bra, anser jag.

Men de praktiska strategierna som en hel del har anammat är jag inte lika positiv inför. Många företag som har börjat kommunicera mer och lägger mer pengar på strategier för att nå ut i sociala medier, är allt annat än just sociala.

Tyvärr har en del som har upptäckt sociala medier, de använder de kanalerna ungefär på samma sätt som om de hade köpt en annons i en tidning. Som en megafon med mer eller mindre rena reklaminlägg, där det är svårt eller rent ut sagt ointressant att föra en dialog kring. I värsta fall kan det istället vara så att den typen av inlägg och i förlängningen det företag eller den organisation som står bakom det, får badwill snarare än att man skapar en positiv socialt varumärke som man vill följa för att man blir nyfiken på vad som händer i det flödet.

Glädjande så finns det också de företag som just förstått det här med att tillföra ett värde. Som bjuder på inspiration, information, tips och råd. De är även duktiga på storytelling, både via skrift och rörlig bild. Sådant som väcker lusten att ställa frågor tillbaka, att reagera och vilja engagera sig. Ännu mer glädjande så får just de företagen riktigt stort genomslag, vilket jag tror kommer att innebära att fler ser och noterar hur företags närvaro i sociala medier skulle kunna vara och vad man kan få ut av det själv när man bidrar med sådant som många av de som kommunicerar där tillför värdefull energi till det sociala samspelet.

Det är ju trots allt det som det handlar om. Att vi är sociala varelser som vill socialisera.

Läs även vad 5 andra digitala specialister tror om framtiden – 6 Digitala specialister ger sina hetaste tips för 2018

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>