Så här kan du använda data från LinkedIn i din webbanalys

LinkedIn erbjuder möjligheten att inkludera användarnas profildata i din egna analys, helt gratis. Med lite meck kan du få veta vilken typ av LinkedIn-profil som besöker din webbplats.

All data som LinkedIn delar med sig av kommer ifrån deras marknadsföringsplattform (Advertising Platform). Men du behöver inte köpa annonser för att komma åt datan, det räcker med att du skapar ett annonskonto.

Belöningen för att du meckar lite med det och sedan taggar upp dina sidor med LinkedIns script är att du får tillgång till följande data om dina besökare, som har en LinkedIn-cookie.

För att få tillgång till datan måste du ha haft minst 300 besökare från LinkedIn. Detta så att du inte ska kunna identifiera vissa personer. Men efter det är det fritt fram att analysera.

  • Job title
  • Industry
  • Job seniority
  • Job function
  • Company
  • Company size
  • Location
  • Country

Om du är nyfiken på vilka jobbtitlar som besöker din sajt eller om ditt innehåller lockar chefer eller vilken storlek på företag du når ut till så är LinkedIn-scriptet absolut något du ska använda.

 

Så, för att kunna analysera LinkedIn-profiler på din sajt måste du göra några saker. Observera att vi här skriver om den engelska versionen.

  1. Du måste skapa ett annonskonto. Men du behöver inte spendera några pengar för att aktivera det.
  2. När du har ditt annonskonto måste du gå till “Account Assets” och sen till “Conversion Tracking”.
  3. Skriv in den domän som du vill spåra i fältet. Om du har subdomäner så kan du efterhand även spåra dem.
  4. Efter ovan får du ett spårnings-script som du nu ska placera på alla dina sidor.
  5. Hoppa över steget där du ska definiera en konvertering utan istället klicka på “Account Assets” och sen på “Matched Audiences” och till slut “Create an audience”.
  6. Skapa dina tänkta grupper. Den första kan du definiera som “Alla besökare” och skriva in URL:en för webbplatsen.
  7. Klart! Nu är det bara att vänta på att du ska ha haft minst 300 besökare från LinkedIn för att rapporten ska fyllas med data.

Du kan använda datan för att analysera exempelvis Adwords och konverteringar.