Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Röststyrning blir vanligare, men hur ska marknadsförarna nå ut?

Det var bara drygt ett år sedan de digitala assistenterna på allvar gjorde sitt intåg på marknaden, och redan har Amazon och Google tillsammans sålt över 27 miljoner enheter bara i USA. Men den snabba utvecklingen har gjort att marknadsförarna inte hängt med. Hur ska du skapa ett varumärke som tar plats i en röststyrd värld?

Vi har länge haft Siri och Google Assistenten i våra telefoner, även om dessa inte har använts i någon större utsträckning annat än att lägga till kalendernoteringar eller skriva anteckningar. Men nu när de digitala assistenterna på allvar börjar ta plats i hemmet innebär det nya utmaningar för marknadsförarna.

Tänk dig att du står i köket och inser att smöret är slut. Du säger till din digitala assistent att lägga till smör i varukorgen, men då uppstår genast frågan: Vilket smör är det som läggs till? Om din varukorg är hos Ica kanske det är Icas eget smör, eller om det är Coop så blir det Coops smör. Tänk om du vill köpa en viss typ av smör, då måste du på något sätt få din digitala assistent att förstå vilket smör det är du vill ha, vare sig det är ”vanligt Bregott” eller ”Lätta med rapsolja”.

För marknadsförarna blir det ännu svårare, för hur ska du kunna informera om en ny produkt, om kunden inte har någon möjlighet att se och välja. På något sätt behöver du få kundens digitala assistent att erbjuda din nya typ av smör när kunden säger ”köp smör”.

Du kanske till och med kan få assistenten att automatiskt lägga till produkter som du tror att kunden kommer att gilla, förutsatt att du gjort din hemläxa och vet tillräckligt mycket om kunden för att kunna komma med ett relevant erbjudande. Men det kräver att du tar till vara den data du har, och sedan kan göra väldigt anpassade erbjudanden för olika typer av kunder.

En annan utmaning är att skapa skills (motsvarande appar) som inte bara är roliga, utan användbara. Mycket av utvecklingen har hittills fokuserat på underhållning i form av spel eller kul gadgets såsom att spela ljud från tv-serien Star Trek, eller små frågespel som ”dagens fråga”. Det finns en del användbara funktioner, du kan exempelvis beställa en Uber, eller lägga till saker i kalendern. Men att söka efter recept eller kunna utföra användbara uppgifter är ännu något som inte riktigt blivit stort på den svenska marknaden. Många svar kommer från Wikipedia eller amerikanska sajter, och det är helt enkelt inte så lätt att följa ett recept som läses upp på engelska, dessutom med amerikanska måttenheter.

I USA är det givetvis enkelt att beställa saker direkt från Amazon, eller ett dussin andra nätbutiker, men det är inte riktigt lika enkelt på den svenska marknaden. Att exempelvis mataffärer, eller klädaffärer börjar skapa skills för att koppla ihop shoppingen med de nya sätten att kommunicera är något som vi ser fram emot att få se. Eller varför inte kopplingar till sjukvård och liknande för att boka läkartid, få råd och hjälp eller beställa recept. Många av dessa funktioner finns redan i appar och på nätet, men vi saknar ett röstinterface. När får vi se detta på den annars så teknikvänliga svenska marknaden?

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>