Keymetrics

Nielsen mäter tv-effekten av Instagram

Nielsen kör på hårt med sina tv-mätningar och satsar på att inkludera alla ny kanaler, som Instagram.

Vad ska egentligen räknas som dagens tv och hur ska man mäta alla nya kanaler? Det är frågor som berör många aktörer världen över. En av dessa är Nielsen som vill vara herren på täppan när det kommer till mätningar för både det linjära och digitala utbudet.

I fallet med Instagram handlar det om att mäta den sociala effekten på tv-innehållet, så som man redan gör med Twitter.

”The most comprehensive measure…’Combined with the addition of Facebook metrics, and the original Twitter data, this now makes SCR ’the most comprehensive measure of program-related conversation in the industry,” hävdar Nielsen.

Till en början kommer data från Instagram att finnas tillgänglig i Australien, Italien, Mexiko och USA. Varför Italien och inte Sverige? Jo, därför att Nielsen har ett litet team med utvecklare som sitter i Italien och därför är just det landet inkluderat.

”Every day, people come to Instagram to connect with and about their favorite TV shows and stars. We’re excited that Nielsen’s Social Content Ratings will now reflect the ongoing conversation about TV happening on the platform’. Erika Faust, SVP Client Service, at Nielsen Social says networks are ’continuing to invest in social strategies to drive awareness and engagement around programs’. She comments: ’Being able to provide both owned and organic analysis now gives clients and the industry a trusted source of syndicated measurement to understand the return on those investments and how they play a role in driving the overall social conversation about television,” kommenterar Katie Faul som är chef för samarbeten på Instagram.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Är det inte enkelt så lämnar man sajten