Keymetrics

Nej till annonser i Amazon Alexa

Nyligen tackade Amazon nej till att låta sin AI Alexa leverera annonser i den smarta högtalaren Echo som börjar finnas i allt fler hushåll världen över. Det har länge spekulerats i hur annonser ska kunna levereras när det endast finns ett röstinterface.

Nu får vi helt enkelt vänta med svaret på den frågan. Däremot är det relevant att fundera på hur länge Amazon kommer kunna stå emot annonsmarknaden.

Det är IT-företaget Sony som vid ett flertal tillfällen kontaktat Amazon för att kunna ha annonsinslag i sin populära Alexa-skill ”Jeopardy”. Amazon har dock vid varje tillfälle sagt nej, med hänvisning till att det skulle kunna göra användarna negativt inställda. Att få nej är tydligen något som gjort Sony mycket upprörda, då de upplever att de inte kan tjäna pengar på sin skill som de lagt mycket tid och pengar på att utveckla.

Läs även: Min resa mot ett digitalt hem

Enligt Amazon finns det två sätt att tjäna pengar via den smarta högtalaren. Dels går det att beställa saker direkt genom Alexa. Exempel på detta är förutom Amazon själva, såväl Pizza Hut som Uber, som båda har skills som låter användaren beställa tjänsterna genom röstkommando. Det andra sättet är att låta användare prenumerera på exempelvis fler frågor till Jeopardy, eller att få specifika nyheter upplästa. Frågan är dock hur många som faktiskt använder sig av den tjänsten.

Att få reklammeddelanden levererade genom Alexa skulle teoretiskt sett kunna ske på flera olika sätt. Till exempel skulle du i samband med att du lägger till en produkt i varukorgen kunna på erbjudande om en konkurrerande produkt som det är rabatt på. Ett annat sätt är att du får tips om saker som, baserat på tidigare köpbeteende, som du sannolikt kan tycka om.

Däremot är Amazon inne på en viktig sak, eftersom det inte går att leverera ett annonsbudskap genom röstinterface utan att bli störande. Det är som gratisversionen av Spotify där du mellan låtar får ett reklambudskap. Det är något som utan tvekan stör musikupplevelsen, oavsett hur välriktad annonsen är. Att därför neka till annonser i Alexa är sannolikt ett klok väg att gå, i alla fall innan vi blivit mer vana vid att interagera via rösten och hittat bra sätt att kommunicera reklam utan visuellt stöd.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Lång kö när Skincity öppnade sin första fysiska butik